Pages

Thursday 31 January 2013

Rekreasi dan Pendidikan Jasmani Suaian (PKL 3104)

Rekreasi dan Pendidikan Jasmani Suaian

  1. Rekreasi dan permainan penting dalam perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak/individu bermasalah penglihatan.

  1. Ia memberi kesan positif dalam:
    1. Kesihatan
    2. Fitness
    3. Perkembangan intelek
    4. Kreativiti dan ekspresi diri
    5. Penyesuaian terhadap kemahiran sosial dan emosi
    6. Personel satisfaction dan fullfillment
(Luxton & Nelly, 1981)

  1. Play permits optimum exploration of the unknown

  1. "Recreation experience should be one of "self-fullfillment, freedom, and mastery that requires no other justification". (Kelly & Ludwig, 1984)

  1. Objektif utama
    1. Dapat menentukan dan membuat pilihan jenis rekreasi yang lebih diminati dan dilakukan.

  1. Terdapat banyak jenis aktiviti rekreasi dan permainan yang boleh dilakukan oleh individu masalah penglihatan dengan sedikit atau tanpa modifikasi. (Martinwz & Grayson, 1981)

  1. Adaptasi dan Modifikasi
    1. Modifikasi dan adaptasi seharusnya tidak menjejaskan bentuk rekreasi/permainan dan keseronokan semasa ia dilakukan.
    2. Adaptasi dan modifikasi dilakukan hanya apabila diperlukan.
  2. Panduan pengajaran yang berkesan:

  1. Tunjuk cara
  2. Eksplorasi tekstual
  3. Penerangan secara verbal
  4. Jika perlu, pecahkan task kepada subtask
  5. Wujudkan isyarat tertentu seperti isyarat mula, berhenti, dll.

  1. Pelaksanaan program/aktiviti rekreasi dan permainan:
    1. Penilaian kognitif, motor, keperluan psikososial, dan minda.
    2. Objektif
    3. Pengisian program/aktiviti
    4. Pengawasan/pemantauan program/aktiviti
    5. Penilaian pencapaian murid dan keberkesanan program/aktiviti.

  1. Modifikasi Persekitaran Untuk Physical Activities:
    1. Bunyi
      1. Bola berloceng/beeper.
      2. Kekacang (rice) dalam bola tampar/beach ball.
      3. Beepers atau radio untuk mengenal pasti sasaran.
      4. Tepukan tangan/suara memanggil.
    2. Tekstual
      1. Peraturan dalam kod braille.
      2. Borang skor/markah dalam braille.
      3. Tapper (untuk disentuh)
      4. Penanda garisan (contoh: tali).
      5. Penanda kaki (untuk dipijak - lompat jauh)
    3. Visual
      1. Peraturan dalam tulisan cetakan besar.
      2. Large print team roster.
      3. Borang skor/markah dalam cetakan besar.
      4. Bola/peralatan yang diwarnakan cerah/kontras.
      5. Palang disalut dengan towel berwarna cerah.
      6. Fluorescent tape untuk menandakan garisan/sempadan.
      7. Lane marks for tracks.
    4. Modifikasi-modifikasi lain
      1. Modifikasi peraturan permainan.
      2. Mengurangkan gangguan bunyi.
      3. Pemandu celik - contoh: semasa berlari.
      4. Simplication of the playing environment.
  
Pendidikan Jasmani Suaian
  • Murid masalah penglihatan tidak seharusnya terkecuali tidak kiralah di sekolah khas mahupun di sekolah integrasi.
  • Ia menyumbang kepada aspek kesihatan yang baik sahsiah dan perkembangan diri yang positif
  • Dengan modifikasi yang sesuai, ia memberi peluang individu masalah penglihatan untuk mengambil bahagian.
  • Mereka yang physically active biasanya lebih sihat dan hidup lebih lama berbanding mereka yang hidup sebaliknya. (Hanna,1986; Ponchillia,1985)
  • Kanak-kanak masalah penglihatan biasanya terdorong kepada kurang aktif & kurang physically fit berbanding rakan normal mereka (Meek & Maguire, 1996)
  • Aktiviti Pendidikan Jasmani membina perkembangan kemahiran motor, kekuatan, ketahanan, dan ketangkasan (Modell & Cox, 1999)
  • Peranan Keluarga:
    • Ibu bapa perlu melibatkan kanak-kanak masalah penglihatan dalam apa sahaja aktiviti rekreasi dan permainan.
  • Peranan Masyarakat
    • Menyalurkan/mendapatkan maklumat tentang rekreasi dan permainan dari akhbar, persatuan/pertubuhan berkaitan.
  • Peranan Agensi/pertubuhan kebangsaan
    • Biasanya ada aktiviti/menganjurkan aktiviti rekreasi/permainan.
  • Ibu bapa dan guru perlu memerhati untuk mengetahui minat murid masalah penglihatan semasa di sekolah atau di rumah untuk membolehkan merancang program/aktiviti yang bersesuaian.
 
Permainan khas untuk orang buta - Goalball

Pemain goalball menahan bola

Modifikasi permainan ping-pong
Chess untuk orang buta

Modifikasi pada permainan bola sepak

Pelari bermasalah penglihatan bersama sight guider

Wednesday 9 January 2013

Prinsip Adaptasi (PKL 3104)


Prinsip Adaptasi

  1. Dalam situasi tertentu, perubahan boleh dilakukan dalam penyediaan cahaya, susunan perabot, dan dekorasi persekitaran. Ini akan menjadikan sesuatu persekitaran itu lebih jelas kepada individu bermasalah penglihatan.
  2. Ada 3 cara untuk buat persekitaran menjadi lebih jelas:
    1. Besarkan imej/objek.
    2. Kawal pencahayaan dengan berkesan.
      1. Mereka memerlukan 2 hingga 3 kali lebih pencahayaan.
      2. Ada yang terlalu sensitif kepada cahaya.
      3. The spread of light amat penting.
    3. Meningkatkan kontras objek.
      1. Perbezaan warna antara permukaan dengan objek.
      2. Perbezaan tekstur.
    4. Moving closer to the object.

Task Analysis (PKL 3104)


Task Analysis
  1. 1 proses melakukan aktiviti daripada tahap mudah ke sukar.
  2. Pisahkan task kepada sub tasks. Then kenal pasti setiap langkah dilakukan dalam natural sequence of activity. Ia beri peluang murid mengalami sequence of successes semasa melakukan task.
  3. Digunakan untuk mengenal pasti:
    1. Langkah-langkah yang diperlukan untuk menyempurnakan sesuatu aktiviti.
    2. Urutan langkah untuk menyempurnakan sesuatu aktiviti.
    3. Langkah seterusnya yang perlu diajar mengikut turutan.
    4. Bahagian task/aktiviti yang merupakan masalah kepada murid untuk melakukannya.
    5. Bahagian task/aktiviti dipelajari tetapi perlukan latihan lanjutan.
    6. Bahagian aktiviti dipelajari dan perlu dilakukan sendiri.
    7. Adaptasi yang sesuai bagi murid untuk lakukan task.
  4. Sebelum lakukan task untuk tentukan langkah pengajaran, guru perlu tentukan:
    1. Terminal behavior atau objektif yang disasarkan kepada murid.
    2. Kemahiran asas yang perlu.
  5. Kemahiran asas adalah berbeza bagi setiap aktiviti. Ada beberapa kategori:
    1. Self-help.
    2. Motor halus.
    3. Motor kasar.
    4. Safety awareness.
    5. Body image concepts.
    6. Spatial relationship (hubungan dengan persekitaran)
    7. Sensory awareness concept
    8. Kebiasaan dengan alatan yang digunakan.
  6. Apabila terminal behaviors, objektif, & kemahiran asas telah ditentukan, analyzing the task to determine the instructional sequence begins.
  7. Kumpul dan susun alatan/bahan yang diperlukan untuk jalankan task/aktiviti yang hendak dianalisis di tempat kerja dengan teratur.
  8. Ada beberapa strategi dalam melakukan task analysis:
    1. Guna blindfold atau low vision simulator
      1. Setiap langkah dicatat mengikut urutan sehingga lengkap setiap task/aktiviti.
      2. Langkah pertama boleh menggunakan kaset perakam dan rakam setiap langkah dilakukan.
    2. Blindfold partner yang menjalankan task sementara non-blindfolded person merekod dan mencatat proses aktiviti.
    3. Task/aktiviti dilakukan tanpa menggunakan blindfold dan setiap langkah dirakam sehingga tamat.
  9. Apabila sudah dirakam, lakukan aktiviti mengikut langkah sehingga sempurna. Ulang semula sehingga lengkap.
  10. Semasa aktiviti, sedikit perubahan dan ubahsuai boleh dilakukan.
  11. Akan ada murid yang boleh gabungkan langkah yang sudah ditetapkan, ada juga yang perlu pecahkan lagi langkah kepada langkah yang lebih teliti.
  12. Apabila task sudah dianalisis, kemahiran asas yang lain turut dapat dikenal pasti untuk menghasilkan senarai semak, matlamat dan objektif.
  13. Elakkan langkah yang berulang. Ia bagi mengelakkan jemu dan tugasan terlalu lama.
  14. Wujudkan:
    1. Matlamat & objektif.
    2. Mengajar lakukan task dengan urutan dengan langkah yang tepat dan jelas.
    3. Provide appropriate reinforcement, and maintaining records.

Tuesday 8 January 2013

Kepentingan Kemahiran Hidup (PKL 3104)


Kepentingan Kemahiran Hidup

  1. Prinsip asas.
    1. Keselamatan.
    2. Orientasi dan Mobiliti.
    3. Penyusunan
  2. Bahaya dan Halangan.
    1. Pintu dan tingkap.
    2. Permukaan lantai.
    3. Perabot.
  3. Perkara asas yang perlu diberikan perhatian.
    1. Cahaya dan silau.
    2. Tangga.
    3. Warna dan kontras.
    4. Sentuhan dan tekstur.

Kemahiran yang boleh diberikan (PKL 3104)


Kemahiran yang boleh diberikan (PKL 3104)

  • Table etiquette.
  • Eating hygiene.
  • Personel grooming.
  • Money management.
  • Sewing.
  • Time telling.
  • Organization & Clothing care.
  • Food preparation.
  • House care.
  • Shopping.
  • Telephone use.
  • Minor household management.

  1. Pembelajaran kemahiran adalah on-going process. Ia merentasi kurikulum.

Table Etiquette

  • Graceful sitting at table/relaxing.
  • Posture.
  • Purpose.
  • Placement and handling napkins, sudu, garpu, pinggan mangkuk, gelas, dan cawan.
  • Perbualan.
  • Self-orientation to table settings.
  • Voice level.
  • Table manner.
  • Ordering food in restaurant.

  1. Ia berbeza antara majlis/budaya.
  2. Kemahiran tersebut perlu dilatih untuk jadi amalan.

Eating Skills

  1. Bagi kanak-kanak cacat penglihatan, kemahiran makan kadangkala amat menyukarkan.
    1. Kadangkala memalukan.
    2. Pengalaman pahit.
(Mangold,1980)
  1. Perlu belajar ikut usia.
  2. Kemahiran yang asas yang diperlukan:
    1. Cara masuk makanan dalam mulut.
    2. Kunyah.
  3. Makan dengan keluarga.
    1. Aspek sosial semasa makan.
  4. Sesetengah teknik sama seperti normal, ada sesetengah yang memerlukan sedikit adaptasi.
  5. Penggunaan systematic investigate procedure semasa mengesan makanan di pinggan.

Pengenalan Konsep Kemahiran Hidup (PKL 3103)


Pengenalan Konsep Kemahiran Hidup (PKL 3104)

  1. Keupayaan melakukan rutin harian, amat penting kepada setiap individu.
    1. Self-care.
    2. Self-management.
  2. Pembelajaran secara pemerhatian visual dan incidental learning tidak dapat dilakukan oleh individu bermasalah penglihatan.
    1. Tidak dapat melihat sesuatu pergerakan.
    2. Perbuatan.
    3. Tingkah laku.
    4. Manipulasi objek oleh seseorang.
  3. Oleh itu, amat penting mereka dilatih secara aktif mengikut kesesuaian usia.
  4. Jika kanak-kanak buta ini dihalang (overprotect), maka mereka akan sentiasa bergantung pada orang lain.

Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips