Pages

Wednesday, 9 January 2013

Task Analysis (PKL 3104)


Task Analysis
  1. 1 proses melakukan aktiviti daripada tahap mudah ke sukar.
  2. Pisahkan task kepada sub tasks. Then kenal pasti setiap langkah dilakukan dalam natural sequence of activity. Ia beri peluang murid mengalami sequence of successes semasa melakukan task.
  3. Digunakan untuk mengenal pasti:
    1. Langkah-langkah yang diperlukan untuk menyempurnakan sesuatu aktiviti.
    2. Urutan langkah untuk menyempurnakan sesuatu aktiviti.
    3. Langkah seterusnya yang perlu diajar mengikut turutan.
    4. Bahagian task/aktiviti yang merupakan masalah kepada murid untuk melakukannya.
    5. Bahagian task/aktiviti dipelajari tetapi perlukan latihan lanjutan.
    6. Bahagian aktiviti dipelajari dan perlu dilakukan sendiri.
    7. Adaptasi yang sesuai bagi murid untuk lakukan task.
  4. Sebelum lakukan task untuk tentukan langkah pengajaran, guru perlu tentukan:
    1. Terminal behavior atau objektif yang disasarkan kepada murid.
    2. Kemahiran asas yang perlu.
  5. Kemahiran asas adalah berbeza bagi setiap aktiviti. Ada beberapa kategori:
    1. Self-help.
    2. Motor halus.
    3. Motor kasar.
    4. Safety awareness.
    5. Body image concepts.
    6. Spatial relationship (hubungan dengan persekitaran)
    7. Sensory awareness concept
    8. Kebiasaan dengan alatan yang digunakan.
  6. Apabila terminal behaviors, objektif, & kemahiran asas telah ditentukan, analyzing the task to determine the instructional sequence begins.
  7. Kumpul dan susun alatan/bahan yang diperlukan untuk jalankan task/aktiviti yang hendak dianalisis di tempat kerja dengan teratur.
  8. Ada beberapa strategi dalam melakukan task analysis:
    1. Guna blindfold atau low vision simulator
      1. Setiap langkah dicatat mengikut urutan sehingga lengkap setiap task/aktiviti.
      2. Langkah pertama boleh menggunakan kaset perakam dan rakam setiap langkah dilakukan.
    2. Blindfold partner yang menjalankan task sementara non-blindfolded person merekod dan mencatat proses aktiviti.
    3. Task/aktiviti dilakukan tanpa menggunakan blindfold dan setiap langkah dirakam sehingga tamat.
  9. Apabila sudah dirakam, lakukan aktiviti mengikut langkah sehingga sempurna. Ulang semula sehingga lengkap.
  10. Semasa aktiviti, sedikit perubahan dan ubahsuai boleh dilakukan.
  11. Akan ada murid yang boleh gabungkan langkah yang sudah ditetapkan, ada juga yang perlu pecahkan lagi langkah kepada langkah yang lebih teliti.
  12. Apabila task sudah dianalisis, kemahiran asas yang lain turut dapat dikenal pasti untuk menghasilkan senarai semak, matlamat dan objektif.
  13. Elakkan langkah yang berulang. Ia bagi mengelakkan jemu dan tugasan terlalu lama.
  14. Wujudkan:
    1. Matlamat & objektif.
    2. Mengajar lakukan task dengan urutan dengan langkah yang tepat dan jelas.
    3. Provide appropriate reinforcement, and maintaining records.

No comments:

Post a Comment

Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips