Task
Analysis
- 1 proses melakukan aktiviti daripada tahap mudah ke sukar.
- Pisahkan task kepada sub tasks. Then kenal pasti setiap langkah dilakukan dalam natural sequence of activity. Ia beri peluang murid mengalami sequence of successes semasa melakukan task.
- Digunakan untuk mengenal pasti:
- Langkah-langkah yang diperlukan untuk menyempurnakan sesuatu aktiviti.
- Urutan langkah untuk menyempurnakan sesuatu aktiviti.
- Langkah seterusnya yang perlu diajar mengikut turutan.
- Bahagian task/aktiviti yang merupakan masalah kepada murid untuk melakukannya.
- Bahagian task/aktiviti dipelajari tetapi perlukan latihan lanjutan.
- Bahagian aktiviti dipelajari dan perlu dilakukan sendiri.
- Adaptasi yang sesuai bagi murid untuk lakukan task.
- Sebelum lakukan task untuk tentukan langkah pengajaran, guru perlu tentukan:
- Terminal behavior atau objektif yang disasarkan kepada murid.
- Kemahiran asas yang perlu.
- Kemahiran asas adalah berbeza bagi setiap aktiviti. Ada beberapa kategori:
- Self-help.
- Motor halus.
- Motor kasar.
- Safety awareness.
- Body image concepts.
- Spatial relationship (hubungan dengan persekitaran)
- Sensory awareness concept
- Kebiasaan dengan alatan yang digunakan.
- Apabila terminal behaviors, objektif, & kemahiran asas telah ditentukan, analyzing the task to determine the instructional sequence begins.
- Kumpul dan susun alatan/bahan yang diperlukan untuk jalankan task/aktiviti yang hendak dianalisis di tempat kerja dengan teratur.
- Ada beberapa strategi dalam melakukan task analysis:
- Guna blindfold atau low vision simulator
- Setiap langkah dicatat mengikut urutan sehingga lengkap setiap task/aktiviti.
- Langkah pertama boleh menggunakan kaset perakam dan rakam setiap langkah dilakukan.
- Blindfold partner yang menjalankan task sementara non-blindfolded person merekod dan mencatat proses aktiviti.
- Task/aktiviti dilakukan tanpa menggunakan blindfold dan setiap langkah dirakam sehingga tamat.
- Apabila sudah dirakam, lakukan aktiviti mengikut langkah sehingga sempurna. Ulang semula sehingga lengkap.
- Semasa aktiviti, sedikit perubahan dan ubahsuai boleh dilakukan.
- Akan ada murid yang boleh gabungkan langkah yang sudah ditetapkan, ada juga yang perlu pecahkan lagi langkah kepada langkah yang lebih teliti.
- Apabila task sudah dianalisis, kemahiran asas yang lain turut dapat dikenal pasti untuk menghasilkan senarai semak, matlamat dan objektif.
- Elakkan langkah yang berulang. Ia bagi mengelakkan jemu dan tugasan terlalu lama.
- Wujudkan:
- Matlamat & objektif.
- Mengajar lakukan task dengan urutan dengan langkah yang tepat dan jelas.
- Provide appropriate reinforcement, and maintaining records.
No comments:
Post a Comment