Pages

Thursday 31 January 2013

Rekreasi dan Pendidikan Jasmani Suaian (PKL 3104)

Rekreasi dan Pendidikan Jasmani Suaian

  1. Rekreasi dan permainan penting dalam perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak/individu bermasalah penglihatan.

  1. Ia memberi kesan positif dalam:
    1. Kesihatan
    2. Fitness
    3. Perkembangan intelek
    4. Kreativiti dan ekspresi diri
    5. Penyesuaian terhadap kemahiran sosial dan emosi
    6. Personel satisfaction dan fullfillment
(Luxton & Nelly, 1981)

  1. Play permits optimum exploration of the unknown

  1. "Recreation experience should be one of "self-fullfillment, freedom, and mastery that requires no other justification". (Kelly & Ludwig, 1984)

  1. Objektif utama
    1. Dapat menentukan dan membuat pilihan jenis rekreasi yang lebih diminati dan dilakukan.

  1. Terdapat banyak jenis aktiviti rekreasi dan permainan yang boleh dilakukan oleh individu masalah penglihatan dengan sedikit atau tanpa modifikasi. (Martinwz & Grayson, 1981)

  1. Adaptasi dan Modifikasi
    1. Modifikasi dan adaptasi seharusnya tidak menjejaskan bentuk rekreasi/permainan dan keseronokan semasa ia dilakukan.
    2. Adaptasi dan modifikasi dilakukan hanya apabila diperlukan.
  2. Panduan pengajaran yang berkesan:

  1. Tunjuk cara
  2. Eksplorasi tekstual
  3. Penerangan secara verbal
  4. Jika perlu, pecahkan task kepada subtask
  5. Wujudkan isyarat tertentu seperti isyarat mula, berhenti, dll.

  1. Pelaksanaan program/aktiviti rekreasi dan permainan:
    1. Penilaian kognitif, motor, keperluan psikososial, dan minda.
    2. Objektif
    3. Pengisian program/aktiviti
    4. Pengawasan/pemantauan program/aktiviti
    5. Penilaian pencapaian murid dan keberkesanan program/aktiviti.

  1. Modifikasi Persekitaran Untuk Physical Activities:
    1. Bunyi
      1. Bola berloceng/beeper.
      2. Kekacang (rice) dalam bola tampar/beach ball.
      3. Beepers atau radio untuk mengenal pasti sasaran.
      4. Tepukan tangan/suara memanggil.
    2. Tekstual
      1. Peraturan dalam kod braille.
      2. Borang skor/markah dalam braille.
      3. Tapper (untuk disentuh)
      4. Penanda garisan (contoh: tali).
      5. Penanda kaki (untuk dipijak - lompat jauh)
    3. Visual
      1. Peraturan dalam tulisan cetakan besar.
      2. Large print team roster.
      3. Borang skor/markah dalam cetakan besar.
      4. Bola/peralatan yang diwarnakan cerah/kontras.
      5. Palang disalut dengan towel berwarna cerah.
      6. Fluorescent tape untuk menandakan garisan/sempadan.
      7. Lane marks for tracks.
    4. Modifikasi-modifikasi lain
      1. Modifikasi peraturan permainan.
      2. Mengurangkan gangguan bunyi.
      3. Pemandu celik - contoh: semasa berlari.
      4. Simplication of the playing environment.
  
Pendidikan Jasmani Suaian
  • Murid masalah penglihatan tidak seharusnya terkecuali tidak kiralah di sekolah khas mahupun di sekolah integrasi.
  • Ia menyumbang kepada aspek kesihatan yang baik sahsiah dan perkembangan diri yang positif
  • Dengan modifikasi yang sesuai, ia memberi peluang individu masalah penglihatan untuk mengambil bahagian.
  • Mereka yang physically active biasanya lebih sihat dan hidup lebih lama berbanding mereka yang hidup sebaliknya. (Hanna,1986; Ponchillia,1985)
  • Kanak-kanak masalah penglihatan biasanya terdorong kepada kurang aktif & kurang physically fit berbanding rakan normal mereka (Meek & Maguire, 1996)
  • Aktiviti Pendidikan Jasmani membina perkembangan kemahiran motor, kekuatan, ketahanan, dan ketangkasan (Modell & Cox, 1999)
  • Peranan Keluarga:
    • Ibu bapa perlu melibatkan kanak-kanak masalah penglihatan dalam apa sahaja aktiviti rekreasi dan permainan.
  • Peranan Masyarakat
    • Menyalurkan/mendapatkan maklumat tentang rekreasi dan permainan dari akhbar, persatuan/pertubuhan berkaitan.
  • Peranan Agensi/pertubuhan kebangsaan
    • Biasanya ada aktiviti/menganjurkan aktiviti rekreasi/permainan.
  • Ibu bapa dan guru perlu memerhati untuk mengetahui minat murid masalah penglihatan semasa di sekolah atau di rumah untuk membolehkan merancang program/aktiviti yang bersesuaian.
 
Permainan khas untuk orang buta - Goalball

Pemain goalball menahan bola

Modifikasi permainan ping-pong
Chess untuk orang buta

Modifikasi pada permainan bola sepak

Pelari bermasalah penglihatan bersama sight guider

No comments:

Post a Comment

Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips