Konsep Teknologi
1.
Proses, kaedah, dan idea bagi memastikan
penggunaan sesuatu ilmu dan alat atau bahan itu mencapai kejayaan.
2.
Pada tahun 30-an, alat visual seperti filem,
gambar, dan slaid dicipta untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran guru.
3.
Department of Audio Visual Instruction (DAVI)
memberi tumpuan kepada teori komunikasi yang mempunyai pengaruh kuat dalam
proses P&P
4.
Association for Educational Communication and
Technology (AECT) 1994 menyatakan komunikasi audiovisual ialah cabang teori dan
amalan yang bermula dengan reka bentuk dan kegunaan mesej yang mengawal proses
pembelajaran.
5.
Bahagian Teknologi Pendidikan, KPM
mendefinisikan “lebih tertumpu pada aspek aplikasi media, sistem, pendekatan,
dan teknik dalam mencapai keberkesanan proses P&P.
6.
Domain Teknologi dalam P&P berdasarkan tiga
fungsi:
a. Pengurusan
pengajaran
b. Pengembangan
pengajaran
c. Sumber
pembelajaran
7.
Fungsi Pengurusan Pengajaran
a. Untuk
mengarah, menyelaras, dan mengawal untuk memastikan teknologi dalam pengajaran
berjalan lancar dan berkesan.
b. Fungsi
pengurusan didukung oleh pengurusan organisasi dan pengurusan kakitangan
8.
Fungsi Pembangunan Pengajaran
a. Fungsi
domain ini mencakupi aspek menganalisis masalah-masalah pembelajaran dan mereka
bentuk, melaksana, dan melakukan penilaian dalam menyelesaikan masalah P&P
9.
Fungsi Sumber Pembelajaran
a. Sumber
pembelajaran; mesej, manusia, peralatan, teknik, atau seting/ persekitaran
10.
Domain Teknologi dalam P&P
a. Pembangunan
i.
Teknologi percetakan
ii.
Teknologi audiovisual
iii.
Teknologi berasaskan komputer
iv.
Teknologi bersepadu
b. Pengurusan
i.
Pengurusan projek
ii.
Pengurusan sumber
iii.
Pengurusan sistem
iv.
Pengurusan maklumat
c. Penilaian
i.
Analisis masalah
ii.
Pengukuran rujukan kriteria
iii.
Penilaian formatif
iv.
Penilaian sumatif
d. Penggunaan
i.
Penggunaan media difusi dan inovasi
ii.
Pelaksanaan
iii.
Polisi dan peraturan
e. Reka
bentuk
i.
Reka bentuk sistem pengajaran
ii.
Reka bentuk mesej
iii.
Strategi pengajaran
iv.
Ciri-ciri pelajar
11.
Teknologi dalam P&P di luar persekitaran
bilik darjah bertujuan:
a. Melahirkan
pekerja yang mahir dan produktif
b. Mewujudkan
masyarakat yang bermaklumat serta bijak menggunakan maklumat
c. Mewujudkan
sistem penyampaian dalam kalangan pelajar.
d. Membuka
peluang pendidikan yang adil kepada seluruh masyarakat melalui penggunaan TMK
(ICT)
12.
Peranan dan Kepentingan Teknologi dalam P&P:
a. Pembelajaran
kendiri
b. Meningkatkan
keberkesanan pembelajaran
c. Peluang
belajar kepada semua
No comments:
Post a Comment