REKA BENTUK PENGAJARAN
Tanpa perancangan yang lengkap dan sistematik, seseorang
guru tidak dapat mencapai keberkesanan dalam pengajaran. Terdapat banyak model
reka bentuk pengajaran yang boleh menjadi panduan menghasilkan proses atau
bahan pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi perkara asas berikut:
1.
Menentukan keperluan pelajar
2.
Menentukan matlamat dan objektif
3.
Membina prosedur penilaian
4.
Mereka bentuk dan memilih strategi penyampaian
5.
Mencuba sistem pengajaran
6.
Menilai keseluruhan sistem
PERANAN DAN
KEPENTINGAN REKA BENTUK PENGAJARAN
Tujuan utama reka bentuk pengajaran adalah untuk
menghasilkan pengajaran yang berkesan bagi membolehkan pelajar memperoleh
kemahiran, pengetahuan dan sikap yang diharapkan serta digemari oleh pelajar.
Pengajaran yang dirancang dengan teliti dan lengkap mewujudkan keyakinan,
kepercayaan dan perasaan hormat pelajar terhadap pengajar, sekali gus membina
disiplin yang positif. Ini kerana pengajar dapat melaksanakan pengajaran dengan
lancar dan menarik serta tidak membazir masa dan sistematik.
MODEL REKA BENTUK
PENGAJARAN
Model ASSURE dan ADDIE merupakan model reka bentuk
pengajaran yang biasa digunakan dalam proses pemilihan dan penghasilan media.
Berikut adalah perbandingan langkah-langkah dalam kedua-dua model tersebut;
MODEL ASSURE
|
Perbezaan
|
MODEL ADDIE
|
Model ini telah diperkenalkan
oleh Heinich, Molanda, Russell (1989).
|
Pengasas
|
Rosset pada tahun 1987.
|
Untuk menyediakan panduan merancang dan
mengendalikan pengajaran yang memerlukan penggunaan media.
|
Definisi
|
Ada satu model desain pembelajaran.
Yang lebih sifatnya lebih generik iaitu mode.
|
Model ini berskala kecil dan lebih tertumpu
kepada perancangan pengajaran bilik darjah dan boleh dijadikan panduan untuk
merancang penggunaan media dalam pengajaran.
|
Fokus
|
Lima komponen utama yang boleh digunakan untuk
merancang pengajaran yang sistematik.
|
1. Analyse learner (Analisis pelajar).
2. State learning
objectives (Nyatakan objektif pembelajaran).
3.
Select media and
method (Pilih media dan kaedah).
4. Utilise media and
method (Gunakan media dan kaedah).
5. Require learner
response (Dapat respons pelajar).
6.
Evaluate (Nilai
bahan, kaedah dan seluruh proses pengajaran).
|
Jenis Peringkat
|
1.
Analisis
2.
Design
3.
Develop
4.
Implement
5.
Evaluation
|
MODEL ASSURE |
MODEL ADDIE |
No comments:
Post a Comment