KAEDAH PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN KANAK-KANAK BERMASALAH PENGLIHATAN
21
JUN 2013
PERSEDIAAN
UNTUK MENGAJAR
Sebagai
persediaan untuk mengajar murid bermasalah penglihatan :
1.Pentaksiran
keupayaan murid
v Keupaayan
visual
Ø Adakah
murid tidak boleh melihat langsung?
Ø Jika
penglihatan terhad,bagaimana tahapnya?
Ø 4
strategi utama dalam functional vission
assessment: ROGC
·
Review
student records
ü Laporan
kesihatan
ü Laporan
pendidikan
·
Observe
the student
ü Menjalankan
aktiviti harian
(cth: membaca, menulis, mengambil
nota)
ü Bagaimana
ia berfungsi dalam pelbagai suasana visual
(cth: cahaya, kontras, kebiasaan
persekitaran)
·
Gather
interview information
ü Berbual
dengan murid berkenaan, guru kelas, related services providers, ibu bapa, ahli
keluarga, penjaga
·
Conduct
the formal functional vision assessment
ü Bagi
mendapatkan maklumat tambahan dan terkini berkaitan tahap kefungsian deria
penglihatan
(cth: dalam menentukan saiz
dan font yang bersesuaian)
v Keupayaan
Kognitif, motor dan sensori
Ø Lowenfeld
(1984) *pelopor buku dalam bidang buta * menjelaskan 3 limitasi/halangan
·
Kepelbagaian pengalaman –
Peniruan (mengunting), Konsep (arah)
·
Keupayaan untuk bergerak
bebas – Kemahiran mobiliti
·
Interaksi dengan
persekitaran – Eye contact, mesra alam
Ø *Jan
et al.(1977) menyatakan perkembangan kognitif boleh terjejas disebabkan
information deprivation disebabkan deria-deria lain tidak dapat
Memproses maklumat dengan
tepat seperti deria lihat
Contoh: permainan jigsaw
puzzles
Ø *Mason
& McCall (1997) menjelaskan vision provides the child with the opportunity
to make links between different experiences, links which assist the child in
making the most effective use of their experiences.
Ø Keupayaan
motor mempengaruhi perkembangan. Ia dijelaskan oleh Jan et al.(1977) iaitu “severely
visually impaired children with intact nervous systems who have not been given
adequate opportunities to learn motor skills are often delayed in their
development. They are frequently hypotonic, poorly co-ordinated, walk on an
insecure base and their feet are extremely rotated”.
Ø Best
(1992) menjelaskan “the children who are visually impaired cannot easily
monitor their movement and so may have difficulty understanding what happens
when they move of stretch a limb, bend at the waist or roll over. If they are
not able to see other people clearly they will have fewer terms of reference,
and may not realize what ‘sitting up straight’ means or how to ‘march like a
soldier’.
Ø Tanpa
deria penglihatan normal, menyebabkan kesukaran dalam penghasilan mental map di
persekitaran mereka.
Ø Tanpa
bantuan dan latihan yang betul, mereka akan mengalami kesukaran untuk bergerak
ke sesuatu tempat. Apatah lagi jika terdapat banyak halangan dan bahaya.
Ø Daya
penglihatan yang amat kurang boleh menjejaskan tahap keyakinan untuknya
bergerak dan meneroka persekitaran.
§ Contoh:
Melihat sesuatu yang menarik dirinya dan merangkak untuk mendapatkan objek
tersebut.
Ø Reaching
to sound is more complex than visually directed reaching.
Ø Kanak-kanak
bermasalah penglihatan biasanya menunjukkan perkembangan motor yang lambat
(Mason & McCall,1977)
Ø Reynell
(1978) menyatakan bahawa delay beginning at about 6-8 months and continuing
throughout the pre-school days. At the age of 5, perkembangan kanak-kanak yang
berumur 5 tahun secara umumnya berada 12 bulan terkebelakang berbanding dengan
perkembangan kanak-kanak normal.
Ø Kanak-kanak
penglihatan memerlukan skilled intervention bermula dari awal usia kanak-kanak
tersebut untuk perkembangan motor yang sempurna.
§ Contoh:
kemahiran mobiliti (O&M), kemahiran membaca Braille, dan kemahiran meneroka
objek.
PENINGKATAN
KEUPAYAAN DERIA
Ø Kemahiran
mendengar
o Listening
skills do not develop naturally but need to be taught through systematic
programmes of instruction (Bischoff 1979, Mangold 1982).
o 80%
maklumat yang diperoleh oleh individu normal adalah melalui deria penglihatan
(Best, 1992)
o Mereka
perlu memahami dan menyerapkan maklumat di persekitaran melalui bunyi dan
bahasa seterusnya membina dan menguasai kemahiran mendengar dalam pelbagai
aplikasi.
o Listening
to material recorded on tape provides an efficient alternative medium to print
and Braille for some study purposes.
o Highly
developed listening skills can also help student to take full advantage of the
opportunities for access to computers, electronic reading devices and talking
calculators that synthesized speech provides.
o According
to Welsh an Blasch (1980) the child develops auditory perception by:
§ Becoming
aware of the sound
§ Discriminating
one sound from another.
§ Identifying
the source of the sound
§ Attaching
meaning to the sound.
o Harley
et al.(1979) maintain that when listening to a text the pupil with a visual impairment
needs to be taught strategies which will enable them to:
§ Discover
the main idea
§ Recognize
a sequence of events
§ Predict
outcomes
§ Remember
details from a complicated text
§ Recognise
stated or inferred cause and effect.
§ Recognise
pivotal word that are cues to sequence, contrast, cause, and effect
§ Distinguish
between fact and opinion
§ Appreciate
shades of meaning expressed by various words.
§ Make
value judgements
§ Evaluate
the source of the information
§ Adjust
the pattern of listening and thinking to the type of material and listening
purpose
§ Select
summarise material pertinent to the listening purpose
Ø Kemahiran
Takstual (tactile)
o One
vital development step is for the children to be able to place their hands
together at the midline (Fraiberg, 1977).
o Sesuatu
objek yang dipegang/disentuh dengan hanya menggunakan sebelah tangan tidak
dapat menghasilkan penerokaan sesuatu objek yang berkesan.
Ø Kemahiran
visual
o Penting
untuk galakkan murid menggunakan penglihatan yang masih ada sepenuhnya dengan
berkesan. (Barraga, 1976)
o Latihan
awal stimulasi visual dapat merangsang dan meningkatkan perkembangan psikomotor
dan perkembangan kognitif.
o As
more and more visual stimulation occurs, the child will naturally begin to use
vision with greater efficiency.
o Persekitaran
dan peralatan yang sering digunakan oleh murid bermasalah penglihatan boleh
diadaptasi bagi membolehkan mereka melihat dengan lebih jelas.
§ Contoh:
kontras membolehkan mereka melihat sesuatu dengan lebih jelas
4/7/2013
PENGAJARAN
PEMBELAJARAN MURID BUTA.
1. Kesediaan
emosi dan tumpuan
a. Buta
sejak lahir
b. Buta
akibat hilang penglihatan
i. Akibat
deterirating vision or a sudden loss of sight memberi kesan berbeza
c. Keputusan
sama ada print atau Braille?
i. Murid
bermasalah penglihatan/rabun
ii. Peranan
guru khas/kaunseling
2. Kesediaan
bahasa dan pengalaman
a. Kefahaman
bahasa
b. Kepelbagaian
pengalaman (Lowenfeld, 1981)
3. Kesediaan
persepsi
a. Kefahaman
konsep terhadap ruang, masa, ukuran, bentuk, dsb.
4. Kesediaan
motor halus
a. Aspek
kesediaan kanak-kanak buta untuk membaca Braille;
i. Perkembangan
motor, kemahiran mendengar, perkembangan bahasa, dan kesedaran membaca.
b. Perkembangan
motor: wrist flexibility and finger dexterity, two-handed coordination, light
finger touch, tactile perception, and line tracking skills.
c. Kemahiran
pendengaran: auditory discrimination, sequencing and rhythm.
d. Kemahiran
basaha: berkaitan concrete understanding tentang bahasa yang didengar dan
diguna oleh murid buta, concrete experience “concepts” such as “same and
different, big and little, up and down, left and right.”
e. Kesedaran
membaca: meliputi aktiviti mendedahkan murid buta kepada konsep membaca. (cth:
melabel objek di rumah dengan kod Braille, ibu bapa membacakan buku cerita.)
i. Motivasi
merupakan kunci utama kejayaan dalam kemahiran Braille.
8/7/2013
PENGAJARAN
KAEDAH MEMBACA BRAILLE
1. Jenis-jenis
pendekatan kepada proses membaca
a. Firm
and flat reading surface untuk memudahkan pergerakan tangan
b. Dalam
keadaan selesa dan relaks
2. Kod
Braille Gred 1 dan Gred 2
a. Kefahaman
tentang jenis-jenis kod Braille (cth: kod Braille BM, BI, Math, dsb.)
b. Abjad,
tanda angka, tanda huruf besar, tanda bacaan, pemendekan perkataan, tanda khas,
tanda kata, dsb.
c. Peraturan
penggunaan kod Braille
3. Penggunaan
model sel
a. Latihan
membanding beza textile material misalnya dapat membantu koordinasi motor halus
jari kanak-kanak buta
b. The
first Braille word introduced to the child should be a familiar word. (e.g:
child’s name)
c. Modifikasi
model sel
i. Kedudukan
titik timbul
a) Contoh:
Swing cell, track-tiles
b) Penggunaan
nombor kepada titik timbul
c) Penggunaan
kedudukan (titik atas, tengah, dan bawah)
d) Spatial
characteristics concepts
a. Contoh:
i. Y
– has a big hole on the left
ii. J
– has a little hole at the top left
iii. R
– has three dots on the left and one on the right
iv. E
– Slides down to the right
4. Kemahiran
mekanikal: pergerakan tangan dan jari
a. Finger
pad
b. Maximum
contact with the braille letter
c. Hand
need to be arched slightly with the fingers at an acute angle to the reading
surface
d. Angle
of around 30o (Ashcroft & Henderson, 1963)
e. The
lightness of touch
f. The
smooth scanning movement
g. Using
index or middle fingers.
5. Efficient
tracking skills
a. Penggunaan
jari kedua-dua tangan – lebih berkesan
i. To
ensure the hand travels straight along the line and to detect when the end of
the line and to detect when the end of the line is approaching.
ii. With
the right hand reading the second half of a line while the left finds the next
line and reads the first part of it as soon as the right hand finishes.
b. Backtracking
and scrubbing
i. To
aid in recognizing a Braille character but may develop into a bad habit that
hampers efficient braille reading. It may indicate that the child requires more
practice in recognizing certain characters or contractions (Wormsley &
D’Andrea, 1997)
PENGAJARAN
KAEDAH MENULIS BRAILLE
1. Mesin
Braille
a. Fungsi
& bahagian-bahagian mesin braille
b. Kedudukan
tangan dan jari
c. Masuk
dan mengeluarkan kertas braille
d. Teknik
penulisan braille
2. Slate
& Stylus
a. Fungsi
& peralatan slate & stylus
b. Cara
penggunaan slate & stylus
c. Meletakkan
kertas braille
d. Teknik
penulisan Braille
3. Three-step
approach to beginning Braille instruction (Swenson, 1994):
a. Selecting
beginning tactile sight words
i. (cth:
go, I, have, do, that, with, you, but, the, can, like, just, and, will)
b. Teaching
letters and numbers
i. Dapat
menghubungkait atau membanding beza huruf dan ayat seperti I dan LIKE, huruf G
(GO) dan angka 7.
c. Introducing
emergent reader books
i. Murid
membaca ayat/cerita yang dihasilkan oleh guru
ii. Penggunaan
bahan-bahan bacaan seperti buku cerita, dsb yang mempunyai perkataan/ayat dalam
kod Braille
4. Menulis
jurnal merupakan aktiviti berkesan dalam proses pengajaran menulis Braille
(Swenson, 1994) iaitu berdasarkan apa yang mereka ketahui dan alami –
mengembangkan kemahiran murid berkaitan sebutan, bacaan, dan penulisan.
5. Swenson,
1994 membahagikan aktiviti tersebut kepada 3 peringkat:
a. Talking
writing:
i. (teacher
models writing: student imitates by “scribbling” on the braillewriter and
speaking the message)
b. Guided
writing
i. (student
does the writing; teacher assists verbally with spacing, sound-symbol
relationship, and character formation)
c. Independent
writing
i. (student
writes independently using a combination of conventional and invented spelling;
teacher provides intermittent support and teacher focus lesson in areas of
need)
15/7/2013
PENGAJARAN
PEMBELAJARAN MURID BERPENGLIHATAN TERHAD (LOW VISION)
1. Kecekapan
penglihatan (visual efficiency) dipengaruhi oleh faktor tertentu:
a. Baki
penglihatan yang masih ada
i. Tidak
merosakkan apabila digunakan
ii. Boleh
ditingkatkan dengan menggunakan Low Vision Devise – LVD dengan betul
iii. Penilaian
tentang fungsi visual perlu bagi menentukan LVD
b. Pencahayaan
i. (Rujuk
nota/perbincangan di bawah)
c. Kontras
i. Penting
untuk penggunaan penglihatan dengan lebih efektif.
ii. Dengan
kontras dapat memudahkan pengesanan objek dan menjalankan aktiviti harian
1. Penggunaan
warna
2. Penggunaan
tekstur berbeza
d. Saiz
i. Memberi
kesan kepada kecekapan visual murid
ii. Locating
and fixating on an object
iii. Menegenal
dan membezakan objek
2. Jenis-jenis
Pencahayaan
a. Kepentingan
cahaya
i. the
most effective LVD is light (Mason, 1999).
b. Cahaya
merupakan perkara utama dalam membantu individu rabun menjalani kehidupan
harian.
c. Dua
jenis pencahayaan:
i. Pencahayaan
keseluruhan
ii. Cahaya
tumpuan
d. Panduan
penggunaan cahaya untuk mengoptimumkan deria penglihatan;
i. Pastikan
ruang di sesuatu tempat dibekalkan dengan cahaya keseluruhan yang cukup.
ii. Dekatkan
lampu dengan tempat kerja murid. Lampu yang diletakkan di sebelah kiri atau
kanan boleh mengelakkan bayang-bayang.
iii. Gunakan
lampu meja boleh laras yang diletakkan di sisi bagi mengelakkan silauan.
iv. Gunakan
langsir atau blinds untuk mengelakkan silauan cahaya dari luar tingkap.
v. Kurangkan
penggunaan bahan bersinar yang boleh memberikan silauan.
3. Modifikasi
persekitaran dapat membantu murid rabun:
a. Meletakkan
murid dekat dengan tingkap untuk memberikan cahaya yang cukup/ sesuai
b. Galakkan
murid menggunakan pen bermata besar
c. Cetakan
besar
d. Galakkan
murid menggunakan cermin mata hitam atau topi untuk mengurangkan silau apabila
berada di luar bangunan
4. Terdapat
alat bantu(low vision devices – LVD) untuk melihat objek dekat dan LVD untuk
melihat objek jarak jauh.
5. Penggunaan
LVD hendaklah sesuai dan digunakan dengan cara yang betul.
6. LVD
dapat memaksimumkan penggunaan penglihatan yang masih ada dan dapt membantu
menjalankan aktiviti harian dengan lebih mudah.
No comments:
Post a Comment