Pages

Monday, 22 July 2013

Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Kanak-kanak Bermasalah Penglihatan

KAEDAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KANAK-KANAK BERMASALAH PENGLIHATAN

21 JUN 2013

PERSEDIAAN UNTUK MENGAJAR

Sebagai persediaan untuk mengajar murid bermasalah penglihatan :

1.Pentaksiran keupayaan murid
              v  Keupaayan visual
Ø  Adakah murid tidak boleh melihat langsung?
Ø  Jika penglihatan terhad,bagaimana tahapnya?
Ø  4 strategi utama dalam functional vission assessment: ROGC
·         Review student records
ü  Laporan kesihatan
ü  Laporan pendidikan
·         Observe the student
ü  Menjalankan aktiviti harian  
(cth: membaca, menulis, mengambil nota)
ü  Bagaimana ia berfungsi dalam pelbagai suasana visual
(cth: cahaya, kontras, kebiasaan persekitaran)
·         Gather interview information
ü  Berbual dengan murid berkenaan, guru kelas, related services providers, ibu bapa, ahli keluarga, penjaga
·         Conduct the formal functional vision assessment
ü  Bagi mendapatkan maklumat tambahan dan terkini berkaitan tahap kefungsian deria penglihatan
(cth: dalam menentukan saiz dan font yang bersesuaian)

             
             v  Keupayaan Kognitif, motor dan sensori
Ø  Lowenfeld (1984) *pelopor buku dalam bidang buta * menjelaskan 3 limitasi/halangan
·         Kepelbagaian pengalaman – Peniruan (mengunting), Konsep (arah)
·         Keupayaan untuk bergerak bebas – Kemahiran mobiliti
·         Interaksi dengan persekitaran – Eye contact, mesra alam
Ø  *Jan et al.(1977) menyatakan perkembangan kognitif boleh terjejas disebabkan information deprivation disebabkan deria-deria lain tidak dapat
Memproses maklumat dengan tepat seperti deria lihat
Contoh: permainan jigsaw puzzles
Ø  *Mason & McCall (1997) menjelaskan vision provides the child with the opportunity to make links between different experiences, links which assist the child in making the most effective use of their experiences.
Ø  Keupayaan motor mempengaruhi perkembangan. Ia dijelaskan oleh Jan et al.(1977) iaitu “severely visually impaired children with intact nervous systems who have not been given adequate opportunities to learn motor skills are often delayed in their development. They are frequently hypotonic, poorly co-ordinated, walk on an insecure base and their feet are extremely rotated”.
Ø  Best (1992) menjelaskan “the children who are visually impaired cannot easily monitor their movement and so may have difficulty understanding what happens when they move of stretch a limb, bend at the waist or roll over. If they are not able to see other people clearly they will have fewer terms of reference, and may not realize what ‘sitting up straight’ means or how to ‘march like a soldier’.
Ø  Tanpa deria penglihatan normal, menyebabkan kesukaran dalam penghasilan mental map di persekitaran mereka.
Ø  Tanpa bantuan dan latihan yang betul, mereka akan mengalami kesukaran untuk bergerak ke sesuatu tempat. Apatah lagi jika terdapat banyak halangan dan bahaya.
Ø  Daya penglihatan yang amat kurang boleh menjejaskan tahap keyakinan untuknya bergerak dan meneroka persekitaran.
§  Contoh: Melihat sesuatu yang menarik dirinya dan merangkak untuk mendapatkan objek tersebut.
Ø  Reaching to sound is more complex than visually directed reaching.
Ø  Kanak-kanak bermasalah penglihatan biasanya menunjukkan perkembangan motor yang lambat (Mason & McCall,1977)
Ø  Reynell (1978) menyatakan bahawa delay beginning at about 6-8 months and continuing throughout the pre-school days. At the age of 5, perkembangan kanak-kanak yang berumur 5 tahun secara umumnya berada 12 bulan terkebelakang berbanding dengan perkembangan kanak-kanak normal.
Ø  Kanak-kanak penglihatan memerlukan skilled intervention bermula dari awal usia kanak-kanak tersebut untuk perkembangan motor yang sempurna.
§  Contoh: kemahiran mobiliti (O&M), kemahiran membaca Braille, dan kemahiran meneroka objek.

PENINGKATAN KEUPAYAAN DERIA

             Ø  Kemahiran mendengar
o   Listening skills do not develop naturally but need to be taught through systematic programmes of instruction (Bischoff 1979, Mangold 1982).
o   80% maklumat yang diperoleh oleh individu normal adalah melalui deria penglihatan (Best, 1992)
o   Mereka perlu memahami dan menyerapkan maklumat di persekitaran melalui bunyi dan bahasa seterusnya membina dan menguasai kemahiran mendengar dalam pelbagai aplikasi.
o   Listening to material recorded on tape provides an efficient alternative medium to print and Braille for some study purposes.
o   Highly developed listening skills can also help student to take full advantage of the opportunities for access to computers, electronic reading devices and talking calculators that synthesized speech provides.
o   According to Welsh an Blasch (1980) the child develops auditory perception by:
§  Becoming aware of the sound
§  Discriminating one sound from another.
§  Identifying the source of the sound
§  Attaching meaning to the sound.
o   Harley et al.(1979) maintain that when listening to a text the pupil with a visual impairment needs to be taught strategies which will enable them to:
§  Discover the main idea
§  Recognize a sequence of events
§  Predict outcomes
§  Remember details from a complicated text
§  Recognise stated or inferred cause and effect.
§  Recognise pivotal word that are cues to sequence, contrast, cause, and effect
§  Distinguish between fact and opinion
§  Appreciate shades of meaning expressed by various words.
§  Make value judgements
§  Evaluate the source of the information
§  Adjust the pattern of listening and thinking to the type of material and listening purpose
§  Select summarise material pertinent to the listening purpose

             Ø  Kemahiran Takstual (tactile)
o   One vital development step is for the children to be able to place their hands together at the midline (Fraiberg, 1977).
o   Sesuatu objek yang dipegang/disentuh dengan hanya menggunakan sebelah tangan tidak dapat menghasilkan penerokaan sesuatu objek yang berkesan.

             Ø  Kemahiran visual
o   Penting untuk galakkan murid menggunakan penglihatan yang masih ada sepenuhnya dengan berkesan. (Barraga, 1976)
o   Latihan awal stimulasi visual dapat merangsang dan meningkatkan perkembangan psikomotor dan perkembangan kognitif.
o   As more and more visual stimulation occurs, the child will naturally begin to use vision with greater efficiency.
o   Persekitaran dan peralatan yang sering digunakan oleh murid bermasalah penglihatan boleh diadaptasi bagi membolehkan mereka melihat dengan lebih jelas.
§  Contoh: kontras membolehkan mereka melihat sesuatu dengan lebih jelas

4/7/2013
PENGAJARAN PEMBELAJARAN MURID BUTA.

             1.    Kesediaan emosi dan tumpuan
a.    Buta sejak lahir
b.    Buta akibat hilang penglihatan
                                          i.    Akibat deterirating vision or a sudden loss of sight memberi kesan berbeza
c.    Keputusan sama ada print atau Braille?
                                          i.    Murid bermasalah penglihatan/rabun
                                        ii.    Peranan guru khas/kaunseling

             2.    Kesediaan bahasa dan pengalaman
a.    Kefahaman bahasa
b.    Kepelbagaian pengalaman (Lowenfeld, 1981)

             3.    Kesediaan persepsi
a.    Kefahaman konsep terhadap ruang, masa, ukuran, bentuk, dsb.

             4.    Kesediaan motor halus
a.    Aspek kesediaan kanak-kanak buta untuk membaca Braille;
                                          i.    Perkembangan motor, kemahiran mendengar, perkembangan bahasa, dan kesedaran membaca.
b.    Perkembangan motor: wrist flexibility and finger dexterity, two-handed coordination, light finger touch, tactile perception, and line tracking skills.
c.    Kemahiran pendengaran: auditory discrimination, sequencing and rhythm.
d.    Kemahiran basaha: berkaitan concrete understanding tentang bahasa yang didengar dan diguna oleh murid buta, concrete experience “concepts” such as “same and different, big and little, up and down, left and right.”
e.    Kesedaran membaca: meliputi aktiviti mendedahkan murid buta kepada konsep membaca. (cth: melabel objek di rumah dengan kod Braille, ibu bapa membacakan buku cerita.)
                                          i.    Motivasi merupakan kunci utama kejayaan dalam kemahiran Braille.

8/7/2013
PENGAJARAN KAEDAH MEMBACA BRAILLE

             1.    Jenis-jenis pendekatan kepada proses membaca
a.    Firm and flat reading surface untuk memudahkan pergerakan tangan
b.    Dalam keadaan selesa dan relaks

             2.    Kod Braille Gred 1 dan Gred 2
a.    Kefahaman tentang jenis-jenis kod Braille (cth: kod Braille BM, BI, Math, dsb.)
b.    Abjad, tanda angka, tanda huruf besar, tanda bacaan, pemendekan perkataan, tanda khas, tanda kata, dsb.
c.    Peraturan penggunaan kod Braille

             3.    Penggunaan model sel
a.    Latihan membanding beza textile material misalnya dapat membantu koordinasi motor halus jari kanak-kanak buta
b.    The first Braille word introduced to the child should be a familiar word. (e.g: child’s name)
c.    Modifikasi model sel
                                          i.    Kedudukan titik timbul
a)    Contoh: Swing cell, track-tiles
b)    Penggunaan nombor kepada titik timbul
c)    Penggunaan kedudukan (titik atas, tengah, dan bawah)
d)    Spatial characteristics concepts
a.    Contoh:
                                                                                          i.    Y – has a big hole on the left
                                                                                        ii.    J – has a little hole at the top left
                                                                                       iii.    R – has three dots on the left and one on the right
                                                                                       iv.    E – Slides down to the right

             4.    Kemahiran mekanikal: pergerakan tangan dan jari
a.    Finger pad
b.    Maximum contact with the braille letter
c.    Hand need to be arched slightly with the fingers at an acute angle to the reading surface
d.    Angle of around 30o (Ashcroft & Henderson, 1963)
e.    The lightness of touch
f.     The smooth scanning movement
g.    Using index or middle fingers.

             5.    Efficient tracking skills
a.    Penggunaan jari kedua-dua tangan – lebih berkesan
                                          i.    To ensure the hand travels straight along the line and to detect when the end of the line and to detect when the end of the line is approaching.
                                        ii.    With the right hand reading the second half of a line while the left finds the next line and reads the first part of it as soon as the right hand finishes.
b.    Backtracking and scrubbing
                                          i.    To aid in recognizing a Braille character but may develop into a bad habit that hampers efficient braille reading. It may indicate that the child requires more practice in recognizing certain characters or contractions (Wormsley & D’Andrea, 1997)

PENGAJARAN KAEDAH MENULIS BRAILLE

             1.    Mesin Braille
a.    Fungsi & bahagian-bahagian mesin braille
b.    Kedudukan tangan dan jari
c.    Masuk dan mengeluarkan kertas braille
d.    Teknik penulisan braille

             2.    Slate & Stylus
a.    Fungsi & peralatan slate & stylus
b.    Cara penggunaan slate & stylus
c.    Meletakkan kertas braille
d.    Teknik penulisan Braille

             3.    Three-step approach to beginning Braille instruction (Swenson, 1994):
a.    Selecting beginning tactile sight words
                                          i.    (cth: go, I, have, do, that, with, you, but, the, can, like, just, and, will)
b.    Teaching letters and numbers
                                          i.    Dapat menghubungkait atau membanding beza huruf dan ayat seperti I dan LIKE, huruf G (GO) dan angka 7.
c.    Introducing emergent reader books
                                          i.    Murid membaca ayat/cerita yang dihasilkan oleh guru
                                        ii.    Penggunaan bahan-bahan bacaan seperti buku cerita, dsb yang mempunyai perkataan/ayat dalam kod Braille

             4.    Menulis jurnal merupakan aktiviti berkesan dalam proses pengajaran menulis Braille (Swenson, 1994) iaitu berdasarkan apa yang mereka ketahui dan alami – mengembangkan kemahiran murid berkaitan sebutan, bacaan, dan penulisan.

             5.    Swenson, 1994 membahagikan aktiviti tersebut kepada 3 peringkat:
a.    Talking writing:
                                          i.    (teacher models writing: student imitates by “scribbling” on the braillewriter and speaking the message)
b.    Guided writing
                                          i.    (student does the writing; teacher assists verbally with spacing, sound-symbol relationship, and character formation)
c.    Independent writing
                                          i.    (student writes independently using a combination of conventional and invented spelling; teacher provides intermittent support and teacher focus lesson in areas of need)

15/7/2013
PENGAJARAN PEMBELAJARAN MURID BERPENGLIHATAN TERHAD (LOW VISION)

             1.    Kecekapan penglihatan (visual efficiency) dipengaruhi oleh faktor tertentu:
a.    Baki penglihatan yang masih ada
                                          i.    Tidak merosakkan apabila digunakan
                                        ii.    Boleh ditingkatkan dengan menggunakan Low Vision Devise – LVD dengan betul
                                       iii.    Penilaian tentang fungsi visual perlu bagi menentukan LVD
b.    Pencahayaan
                                          i.    (Rujuk nota/perbincangan di bawah)
c.    Kontras
                                          i.    Penting untuk penggunaan penglihatan dengan lebih efektif.
                                        ii.    Dengan kontras dapat memudahkan pengesanan objek dan menjalankan aktiviti harian
1.    Penggunaan warna
2.    Penggunaan tekstur berbeza
d.    Saiz
                                          i.    Memberi kesan kepada kecekapan visual murid
                                        ii.    Locating and fixating on an object
                                       iii.    Menegenal dan membezakan objek

             2.    Jenis-jenis Pencahayaan
a.    Kepentingan cahaya
                                         i.    the most effective LVD is light (Mason, 1999).
b.    Cahaya merupakan perkara utama dalam membantu individu rabun menjalani kehidupan harian.
c.    Dua jenis pencahayaan:
                                         i.    Pencahayaan keseluruhan
                                        ii.    Cahaya tumpuan
d.    Panduan penggunaan cahaya untuk mengoptimumkan deria penglihatan;
                                         i.    Pastikan ruang di sesuatu tempat dibekalkan dengan cahaya keseluruhan yang cukup.
                                        ii.    Dekatkan lampu dengan tempat kerja murid. Lampu yang diletakkan di sebelah kiri atau kanan boleh mengelakkan bayang-bayang.
                                      iii.    Gunakan lampu meja boleh laras yang diletakkan di sisi bagi mengelakkan silauan.
                                      iv.    Gunakan langsir atau blinds untuk mengelakkan silauan cahaya dari luar tingkap.
                                        v.    Kurangkan penggunaan bahan bersinar yang boleh memberikan silauan.

             3.    Modifikasi persekitaran dapat membantu murid rabun:
a.    Meletakkan murid dekat dengan tingkap untuk memberikan cahaya yang cukup/ sesuai
b.    Galakkan murid menggunakan pen bermata besar
c.    Cetakan besar
d.    Galakkan murid menggunakan cermin mata hitam atau topi untuk mengurangkan silau apabila berada di luar bangunan

             4.    Terdapat alat bantu(low vision devices – LVD) untuk melihat objek dekat dan LVD untuk melihat objek jarak jauh.

             5.    Penggunaan LVD hendaklah sesuai dan digunakan dengan cara yang betul.

             6.    LVD dapat memaksimumkan penggunaan penglihatan yang masih ada dan dapt membantu menjalankan aktiviti harian dengan lebih mudah.

No comments:

Post a Comment

Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips