APLIKASI MODEL ASSURE DALAM RPH
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN
SIVIK KEWARGANEGARAAN
TAHUN
4
Tarikh :
Masa :
Tema : Malaysia Negaraku
Tajuk :
Berbangga Dengan Identiti Negara
Subtopik : Simbol
Malaysia (Jalur Gemilang dan 5 Prinsip Rukun Negara)
LANGKAH-LANGKAH
|
RPH
|
A – Analise Learner
|
1.
Murid tahun 4 Morsi
2.
30 orang murid (16 lelaki, 14 perempuan)
3.
Umur 10 tahun
Pengalaman sedia ada: murid pernah melihat
Jalur Gemilang, serta mendengar lagu Jalur Gemilang di media massa.
|
S – State Objectives
|
OBJEKTIF PEMBELAJARAN:
Pada akhir pembelajaran, murid dapat:
1.
Mewarnakan Jalur Gemilang dengan betul. (L1)
2.
Menyanyikan lagu 5 Prinsip Rukun Negara. (L2)
3.
Mengenal simbol negara Malaysia (Jalur
Gemilang). (L3)
|
S – Select methods, media, materials
|
Kaedah: Pemerhatian, membanding beza
Media:
·
Komputer riba
·
Projektor LCD
·
Speaker
·
Muzik minus one
Bahan:
·
Video lagu Jalur Gemilang
·
Lirik lagu Jalur Gemilang
·
Jalur Gemilang
·
Lembaran tugasan mewarna Jalur Gemilang
·
Warkah Malaysia
·
Kepingan kertas berwarna (kuning, merah,
hijau)
·
Video lagu 5 Prinsip Rukun Negara
·
Lirik lagu 5 prinsip rukun negara
·
Video Kami Anak Malaysia Cuti-Cuti Malaysia
·
Video Merdeka 2005 – Special Shoe
·
Klip Video doa belajar
|
U – Utilise Media, materials
|
BAHAN:
|
Set Induksi
|
|
1.
Murid akan bersama-sama membaca doa belajar
melalui klip video doa.
2.
Murid dengan arahan guru akan melihat
persekitaran kelas sama ada terdapat sampah ataupun tidak.
3.
Murid akan diberikan lirik
lagu Jalur Gemilang dan Jalur Gemilang
setiap seorang.
4.
Murid mendengar video
lagu Jalur Gemilang kali pertama melalui video sambil memerhati lirik
lagu.
5.
Murid berdiri dan turut serta menyanyikan lagu
Jalur Gemilang berpandukan lirik yang diberikan sambil mengibarkan jalur
gemilang yang disediakan dengan sedikit gerakan badan yang ditunjuk ajar oleh
guru.
6.
Murid ditanya mengenai warna dan jumlah warna
yang terdapat di dalam bendera Malaysia.
Contoh : 4 warna
·
Merah
·
Kuning
·
Biru
·
Putih
|
|
Langkah 1
|
|
1.
Murid akan mencabut cabutan kepingan kertas berwarna kuning, merah dan hijau dari kotak
ajaib.
2.
Murid dibahagikan kepada 3 kumpulan (10 orang
sekumpulan) iaitu kumpulan Spongebob (kertas kuning), kumpulan Patrick Star
(kertas merah) dan Plankton (kertas hijau).
3.
Individu yang mendapat kertas tertulis pangkat
sarjan secara automatik dilantik sebagai ketua kumpulan.
4.
Murid berada di dalam kumpulan masing-masing
dan diberikan kertas tugasan mewarnakan Jalur Gemilang.
5.
Murid mewarnakan Jalur Gemilang tersebut
berpandukan Jalur Gemilang sebenar yang diberikan oleh guru dengan diiringi
muzik.
6.
Hasil kerja murid dikumpul untuk diberikan
penarafan bintang (1 sehingga 5 bintang) dan ditampal di papan kenyataan
kelas.
7.
Murid menerima penerangan dari guru mengenai
pengertian warna dan ciri Jalur Gemilang melalui Warkah Malaysia.
|
|
Langkah 2
|
|
1.
Murid kembali berada di dalam kumpulan
masing-masing dan diberikan lirik lagu 5 Prinsip
Rukun Negara yang telah diubahsuai mengikut rentak lagu Ikan Kekek
setiap seorang.
2.
Murid akan dipertontonkan video nyanyian 5 Prinsip Rukun Negara yang telah
diubahsuai dan guru akan mendemonstrasi cara untuk menyanyikan lagu tersebut
mengikut lirik yang disediakan.
3.
Murid akan berdiri dan sama-sama menyanyikan
lagu 5 Prinsip Rukun Negara dengan pergerakan bimbingan guru.
4.
Murid ditanya apakah 5 Prinsip Rukun Negara.
Contoh jawapan :
- Kepercayaan Kepada Tuhan
- Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
- Keluhuran Perlembagaan
|
|
Penutup
|
|
1.
Murid melihat video
iklan bangga akan negara (Kami Anak Malaysia Cuti-Cuti Malaysia 2009)
bersama-sama.
2.
Murid-murid dibimbing untuk merumus pelajaran
berdasarkan video yang dipancarkan.
Contoh : Jalur
Gemilang penting sebagai simbol Malaysia.
3.
Murid melihat video
iklan nilai murni (Merdeka 2005-Special Shoe) dan murid memberikan
nilai murni yang terdapat dalam video.
Contoh : - Berusaha
- Tidak putus asa
- Bantu-membantu
4.
Guru mengaitkan video nilai murni dengan topik
P&P di masa hadapan.
|
|
R – Require learner participation
|
PENGLIBATAN MURID:
|
Set induksi:
-
Murid bersama-sama membaca doa belajar melalui
klip video doa.
-
Murid mendengar video lagu Jalur Gemilang dan
turut serta menyanyikan lagu Jalur Gemilang berpandukan lirik sambil
mengibarkan jalur gemilang yang disediakan
-
Murid menjawab soalan guru berkaitan warna
Jalur Gemilang
|
|
Langkah 1:
-
Murid berada di dalam kumpulan masing-masing
mewarnakan Jalur Gemilang.
|
|
Langkah 2:
-
Murid akan berdiri dan sama-sama menyanyikan
lagu 5 Prinsip Rukun Negara dengan pergerakan bimbingan guru.
-
Murid menjawab soalan guru tentang 5 Prinsip
Rukun Negara.
Contoh jawapan :
- Kepercayaan Kepada Tuhan
- Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
- Keluhuran Perlembagaan
|
|
Penutup:
-
Murid melihat video iklan bangga akan negara
(Kami Anak Malaysia Cuti-Cuti Malaysia 2009) bersama-sama.
-
Murid-murid merumuskan pemahaman murid
berdasarkan video yang dipancarkan.
Contoh : Jalur
Gemilang penting sebagai simbol Malaysia.
-
Murid melihat video iklan nilai murni (Merdeka
2005-Special Shoe) dan murid memberikan nilai murni yang terdapat dalam
video.
Contoh : - Berusaha
- Tidak putus asa
- Bantu-membantu
- Guru
mengaitkan video nilai murni dengan topik P&P di masa hadapan.
|
|
E – Evaluate & Revise
|
Penilaian pengajaran:
-
Guru membuat refleksi terhadap kaedah,
pendekatan, strategi, dan bahan bantu mengajar yang digunakan semasa proses
P&P
Penilaian pembelajaran:
-
Murid dapat menyebut warna Jalur Gemilang
dengan betul
-
Murid dapat menyebut 5 prinsip rukun negara
-
Murid dapat menyatakan simbol negara Malaysia
(Jalur Gemilang)
|
Disediakan oleh:
Mohamad Suhaidi bin Mohd Sujak (K)
Nasita binti Badurun
Nur Najmi Syamila binti Mohd Sakari
Mohamad Nizam bin Abdul Majid
Mohd Rafeeq bin Sulaiman
Sharil bin Bolong
No comments:
Post a Comment