PENGENALAN
- Aspek penting:
- Persekitaran pembelajaran yang kondusif
- Membina hubungan tidak mudah
- Ada peraturan
- Hormat dan mesra
- Kesimpulan: menentukan pencapaian persekitaran pembelajaran yang kondusif berdasarkan hubungan
- Keupayaan guru
- Mewujudkan persekitaran yang kondusif
- Komunikasi antara guru dan murid
- Guru yang memahami latar belakang budaya
- Hormat:
- guru kepada murid dan sebaliknya
- Persekitaran dan suasana belajar yang kondusif
- Keseronokan:
- Perkongsian perasaan
Kebaikan
kepada guru
|
Kebaikan
kepada murid
|
Meningkatkan motivasi dan melancarkan
P&P
|
Tingkatkan minat belajar dan demokratik
|
Kawalan kelas lebih berkesan
|
Memberi kerjasama dengan guru
|
Penglibatan murid yang aktif
|
Meningkatkan pencapaian akademik yang
sesuai
|
Imej dan keyakinan meningkat
|
Bermotivasi untuk belajar
|
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI HUBUNGAN GURU-MURID
- Penerimaan tanpa syarat
- Sikap menerima dengan mesra
- menghormati guru dan murid sebagai individu
- Empati Keupayaan guru untuk memahami perasaan murid-muridnya
- Ketulenan dan kongruen
- Jujur dan tidak jahat dalam perhubungan interpersonal
- Dirinya sebenar dan tidak berpura-pura
- Kehadiran guru
- Memperkukuhkan kepercayaan murid
- Kesegeraan guru
- Meningkatkan kedekatan hubungan
- mengurangkan jarak fizikal dan psikologikal guru-murid
- Komunikasi guru-murid
- Meningkatkan kualiti pembelajaran
- Penampilan dan bahasa badan guru
- Tingkah laku guru
- Menunjukkan teladan baik
- Persekitaran pembelajaran dalam bilik darjah
- Bertindak selaku ketua pegawai eksekutif (CEO)
- Menghormati dan mematuhi guru
- Menerima keindividualan murid
- Menerima murid seadanya
- Wujudkan komuniti di dalam bilik darjah
- Bantu mengenali rakan
- Bentuk aktiviti(tujuan sosialisasi)
- Peluang untuk mengenali guru
- Mengemukakan soalan yang jawapannya boleh dikongsi
- Ingat nama kesemua murid dalam kelas dalam tempoh 48 jam
- Nama panggilan
- Perhatikan dan perbaiki elemen komunikasi bukan lisan
- Bahasa badan, nada dan intonasi suara, dan mimik wajah dapat menyampaikan mesej
- Layan semua murid dengan hormat sepanjang waktu
- Mengawal perasaan marah, stress dan tekanan
KESAN MEMBINA HUBUNGAN POSITIF GURU-MURID
- Meningkatkan motivasi
- Mudahkan kawalan murid
- Aktiviti Pembelajaran dan Pengajaran (P&P) lebih efektif
- Murid lebih bermotivasi
- Tentukan Bahasa
- Sifat hormat-menghormati
- Layan murid
- Faham murid
- Senyum dan berbual mesra
- Pengenalan
- Bilik darjah yang sentiasa aktif dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
- sesuatu kumpulan rakan sebaya berupaya mengerakkan ahili-ahlinya bertindak mengikut matlamat yang sama
- Pembelajaran berpusatkan murid
- Berfokus kepada keperluan , kebolehan , minat , serta gaya pembelajaran murid sedangkan guru berperanan sebagai fasilitator pembelajaran
- Kaedah yang digunakan :
- Kajian Kes : Bekerjasama untuk menganalisis “kes” tentang sesuatu keadaan/masalah untuk diselesaikan
- Pembelajaran koperatif : Sekumpulan kecil murid heterogeneous yang akan bekerjasama dalam kumpulan untuk menyelesaikan sesuatu masalah/tugasan
- Kaedah perbincangan kumpulan : Meningkatkan kemahiran berfikir serta kemahiran interpersonal
- Kaedah inkuiri -penemuan : Menggunakan pengetahuan sedia ada dan pengalaman mereka untuk mencari penemuan-penemuan baharu
- Kaedah pengurusan grafik : Peta ,gambar rajah dan jadual
- Kaedah penulisan jurnal : Berfikir secara reflektif
- Pembentukan dinamika kumpulan:
- Ciri
- Nilai
- Tingkah laku
- Minat yang sama
- Berkongsi matlamat yang sama
- Faktor-faktor yang membentuk dinamika kumpulan
- Jantina
- Agama/bangsa
- Status sosioekonomi
- Peranan guru dalam dinamika kumpulan:
- Kenalpasti bentuk dinamika
- Perhatian kepada murid yang tersingkir
- Gunakan kuasa penularan
- Bimbing kumpulan membentuk ciri-ciri yang diingini
- Guru sebagai ketua dinamika bilik darjah
AMALAN BUDAYA PENYAYANG
- Ahli-ahli dalam sesebuah komuniti mengutamakan kebajikan ahli-ahlinya,bersikap dan berkomunikasi secara terbuka antara satu sama lain dan jujur semasa berhungung (Larrive,2005)
- Ciri dalam menerapkan budaya penyayang di dalam bilik darjah:
- Hormat
- Autentik
- Ingatan
- Integriti emosi
- Strategi untuk mengamalkan budaya penyayang:
- Menyerapkan sifat mengambil berat
- Membina semangat kekitaan dan kepunyaan
- Guru mengamalkan ciri-ciri penyayang dan menjadi model kepada murid
- Komited dengan usaha yang berterusan
- nota tambahan:
No comments:
Post a Comment