Masalah Disiplin dan Tingkah
Laku Bermasalah Bilik Darjah
1.
Definisi
a. Disiplin
berkaitan dengan tingkah laku baik (diingini) seseorang
b. Boleh
dijelaskan sebagai:
i.
Latihan (ketaatan)
ii.
Kepatuhan (kesanggupan)
iii.
Kawalan (kesetiaan)
c. Tidak
boleh ditafsirkan sebagai hukuman, kerana hukuman bersifat negatif dan mengajar
kanak-kanak perkara yang tidak patut dilakukan.
2.
Jenis
disiplin dalam bilik darjah (peraturan):
a. Arahan
guru
b. Arahan
rakan sebaya
c. Arahan
tugasan
d. Diri
sendiri
3.
Jenis-jenis
masalah disiplin:
a. Masalah
disiplin disruptif
b. Masalah
disiplin destruktif
4.
Masalah
disiplin destruktif:
a. Melawan
b. Memukul
c. Mencuri
d. Mengugut
rakan
5.
Masalah
disiplin disruptif
a. Tidak
memberikan perhatian
b. Mengganggu
rakan
c. Keluar
kelas tanpa kebenaran
d. Lewat
masuk ke kelas
e. Tidak
membawa buku latihan
f. Biadap
terhadap guru
g. Membuli
h. Melepak
i.
Berlari-lari dalam kelas
j.
Ponteng
6.
Sebab
berlakunya masalah disiplin:
a. Guru
b. Murid
c. Latar
belakang murid
d. Sekolah
7.
Peranan
guru dalam mengurangkan masalah disiplin dan tingkah laku
a. Merancang
b. Guna
pelbagai kaedah
c. Yakin
d. Menunjukkan
minat dan mengambil berat terhadap murid
e. Role
model
f. Adil
g. Komunikasi
yang jelas
8.
Sebab
kenapa guru jadi punca berlaku masalah disiplin:
a. Pendekatan
& kaedah tidak sesuai
b. Perwatakan
dan sahsiah guru
c. Hubungan
guru-murid tidak baik
d. Suasana
bilik darjah tidak kondusif
e. Bilangan
murid yang ramai
9.
Kesan
terhadap murid:
a. Sensitif
b. Hiperaktif
c. Tidak
kisah arahan guru
d. Tidak
serius
e. Gemar
bercakap dan mengganggu rakan
f. Buli
g. Bohong
h. Tidak
sopan
i.
Vandalisme
Secara amnya, disiplin merupakan peraturan-peraturan yang dipersetujui sesuatu kelompok masyarakat bagi mewujudkan tingkah laku yang baik demi kesempurnaan kehidupan masyarakat
No comments:
Post a Comment