SKINNER (Peneguhan & Pembentukan)
|
ASERTIF CANTERS (Sikap guru)
|
DREIKURS (Golongan bermasalah)
|
KOUNIN (Pengurusan Kelompok)
|
WILLIAM GLASSER (Terapi Realiti)
|
1) Peneguhan - Gerak balas yang
memungkinkan kebarangkalian berlakunya tindakan yang dikehendaki.
2) +ve: ganjaran laksana
tindakan.
Cth: hadiah/senyuman/pujian.
3) -ve: tindakan elak perkara
tak diingini. Cth: cubit jika tak siap kerja.
|
1) Diasaskan oleh Lee Canters
& Marlene.
2) Menyatakan bahawa guru berlu
bersikap positif
(berterus terang).
3) Guru tegas mengawal kelas/
tidak menunjukkan
kelemahan. (tak
berperikemanusiaan)
|
1) Diasaskan oleh Rudolph
Dreikurs.
2) Menyatakan bahawa disiplin
bukan hukuman sebaliknya kawalan diri.
3) Guru membimbing dengan set
yang diingini.
4) Dreikurs tidak percaya
hukuman, paksaan, dendaan dalam tangani masalah tingkah laku.
5) Percaya kepada kesan natural/
akibat/ galakan/ pertimbangan logikal dapat mendidik pelajar.
|
1) Diasaskan oleh Jacob Kounin
2) Model ini hubung kait dengan
pengurusan efektif dan pengajaran efektif.
|
1) Diasaskan oleh William
Glasser.
2) Konsepnya : individu tingkah
laku tidak diingini tidak perlu pembelaan, tetapi harus belajar untuk
berkelakuan yang boleh diterima dan produktif.
|
1) Aplikasi Peneguhan +ve:
*(Token Ekonomi)
Pelekat ganjaran/ diletak di
tempat yang jelas dilihat.
*(Reverse psikologi)
Guru minta lakukan sesuatu yang
tak diingini.
Cth: Saya tak sangka kamu dapat
siapkan kerja ini
dalam tempoh 5 minit.
|
1) Disiplin asertif?
*Guru menggunakan bahasa yang
tegas/ verbal
*Teknik ‘broken record’/ tidak
menjerit/ tak marah/ mengulang mesej dengan tenang bila berlaku pertikaian.
*Menggunakan bahasa tubuh/ memek
muka/ membesarkan mata/ unverbal.
|
1) Mengapa?
Individu melanggar disiplin/ salah
laku sbb merasakan peraturan berat sebelah/ mengehendaki sesuatu.
2) 4 punca salah laku:
(i)Dapat perhatian (ii)Kuasa kawal (iii)Ketidakupayaan (iv)Membalas dendam. |
1) Menekan organisasi dan perancangan
adalah kunci kepada pengurusan bilik darjah yang baik.
2) Haruslah seiring dengan
tindakan yang proaktif guru dan penglibatan aktif murid.
|
1) Menekan setiap individu perlu
memenuhi keperluan dan kehendak sendiri tanpa ganggu atau menjangkaui
keperluan dan kehendak individu lain.
|
1) Pembentukan/ shaping:
*Kukuhkan perbuatan dengan
pengulangan/ latih tubi/ penjadualan.
|
1) Langkah laksana disiplin
asertif?
i. Kenal
murid yang menjadi halangan pelaksanaan disiplin assertif/ latar belakang.
ii. Amalkan
respon assertif.
-bukan asertif- pendidik yg pasif/ tak pertahan hak.
-pendidik bermusuh-jerit/ ugut/ sindir.
-asertif- Desak dengan tenang/ didikan terkawal.
iii. Letakkan
had/ apa yang dikehendaki.
iv. Laksanakan
dengan tegas/ cara +ve.
|
1) Cara menangani?
• (Guru) marah/ gusar = (Murid)
perhatian.
• Ancam/ diugut = tunjuk kuasa.
• Disakiti = balas dendam.
• Tak terdaya = Ketidakupayaan
guru.
|
1) Ada 5 faktor
i. Dalam
jangkauan (withitness)
ii.
Serentak (overlapping)
iii. Pergerakan
(momentum)
iv. Kelancaran
(smoothness)
v.
Kepekaan kumpulan (group alerting)
|
1) Faktor yang menjadi asas
dalam teori Glasser:
i.Berfokus
kepada semasa bagi elakkan bincang
perkara lalu.
ii.Galakkan individu untuk
hakimi diri mereka sendiri dengan pertanyaan.
iii.Perancangan spesifik bagi
bantu melaksanakan dan menilai kemajuan diri.
|
Contoh tindakan:
• Murid datang lewat ke kelas
• Hukuman: Mencuci tandas
• Akibat logikal: Tidak dapat
masuk ke kelas.
• Murid menconteng dinding
• Hukuman: Denda balik lambat
• Akibat logikal: Murid perlu membersihkan
dinding yang diconteng.
|
Aplikasinya :
1. Guru peka dengan keadaan
dalam bilik
darjah dan memerhati masalah
yang berlaku di kalangan murid.
2. Keupayaan guru tangani
masalah di dalam dan luar bilik darjah yang ganggu sesi PnP semasa.
3. Guru mesti buat persediaan
supaya proses PnP lancar
4. Guru tidak ganggu murid
semasa laku aktiviti tetapi bantu secara individu yang bermasalah.
5. Terangkan masalah jika
pelajar tidak faham tanpa perasaan marah dan menyakitkan hati dan terus
kembali pengajaran dengan cepat.
6. Meninjau hasil kerja murid.
7. Minta murid bagi respons
terhadap sesuatu perkara.
|
Aplikasinya :
1. Pelajar dilihat sebagai
berpotensi bknnya perosak.
2. Guru yakinkan pelajar bagi tambah
kualiti hidup.
3. Guru sediakan suasana belajar
yang menyeronokkan.
4. Guru wujudkan hubungan baik
dengan pelajar bantu mereka bertanggungjawab terhadap diri mereka sendiri.
|
Tuesday, 7 May 2013
BANDING BEZA MODEL DISIPLIN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment