PENGENALAN
- Diperkenalkan oleh William Glasser
- Isu : pendidikan dan disiplin
- Asas utama:
- setiap tingkah laku yang ditunjukkan oleh individu berasaskan pilihan yang dibuat
- Keperluan asas mereka
- Menekankan:
- Tingkah laku manusia didorong oleh keperluan untuk memenuhi empat keperluan psikologi
- Empat keperluan psikologi asas:
- Kasih sayang
- Kuasa dan kawalan
- Kebebasan
- Keseronokan
- Kurikulum dan pengajaran berfokus kan kepada keperluan asas
- Guru mengutamakan kualiti di dalam pengajaran, pembelajaran dan kurikulum
- Kasih sayang
- Sebahagian daripada komuniti dalam bilik darjah
- Persekitaran bilik darjah yang demokratik
- Guru prihatin dan mengambil berat
- Kuasa dan kawalan
- Menguruskan diri dan persekitaran bilik darjah
- Peluang membuat pilihan terhadap aktiviti di dalam bilik darjah – kecenderungan dan kebolehan(tahap perkembangan)
- Kebebasan
- Diberikan berdasarkan keupayaan murid
- Menentukan matlamat hidup
- Membuat keputusan - bertanggungjawab atas tingkah laku/pilihan
- Keseronokan
- Mencari keseronokan – tingkah laku
- Mempelbagaikan strategi dan kaedah P&P – Berpusatkan murid
- Teknik kaunseling – membantu individu meneroka kemahuan diri, membuat refleksi tentang apa yang sedang dilakukan dan membuat perancangan tentang kehendak sebenar pada masa akan datang
- Kaedah membantu individu – merangka kehidupan sendiri, membuat pilihan-pilihan yang sesuai dan tepat serta membina kekuatan diri untuk menghadapi masalah-masalah dalam kehidupan seharian
- Fokus utama : Individu bertanggungjawab terhadap tingkah laku sendiri
- Idea utama : Individu berhak memilih tingkah laku / corak hidup yang boleh memenuhi empat keperluan asas
- Kesimpulan : Membantu murid mengenal realiti kehidupan dalam memenuhi keperluan mereka mengikut peraturan yang telah ditetapkan
- Bantu murid - kenal pasti akibat daripada tingkah laku
- Pastikan akibat - realistik dan dikenal pasti sendiri oleh murid
- Kemukakan pelan perancangan - membantu murid mengurus tingkah laku
- Bertindak sebagai pembimbing murid/kaunselor – mendengar , membantu dan melaksanakan
- Dirangka untuk memenuhi keperluan murid
- Meningkatkan mutu pendidikan – belajar sesuatu yang menyeronokkan dan berguna
- Bermula dengan perancangan yang berkesan, permulaan pengajaran yang memotivasikan murid, perbincangan yang berpusatkan murid dan beri peluang kepada murid untuk memahami dan meneroka topik yang di ajar
- Kenali murid dan bantu murid kenali guru – bilik darjah yang kondusif
- Guru bersifat pembimbing – galakan kepada murid
- P&P berkait dengan kehidupan seharian – kaitan topik dan pengalaman murid
- Beri galakan – bimbing dan bantu murid untuk melakukan yang terbaik
- Peluang untuk murid menilai kerja sendiri – menyedari kelemahan dan memperbaiki
- Memahami murid – memotivasikan murid
- Menyediakan aktiviti yang P&P yang menyeronokkan
- Berbincang dengan murid – topik pembelajaran
- Menggalakkan murid meneroka P&P – Pengajaran dengan lebih mendalam
- Menyediakan bahan bantu belajar yang berkesan - membantu murid belajar
- Menunjukkan kaedah yang terbaik - mendapatkan hasil pembelajaran maksimum
- Suka mengkritik
- Suka mencari kesalahan murid
- Kuat merungut
- Mengugut
- Kuat berleter
- Suka mendenda dan kerap memberi ganjaran
- Mengambil berat
- Mendengar
- Menyokong
- Membantu
- Menggalakkan
- Saling percaya dan mesra
- Tabiat –tabiat baik
- Mesej – Jelas dan realistik
- Bina hubungan dengan murid – Hubungan mesra
- Peraturan kelas – Bincang bersama
- Elakkan daripada menggunakan kawalan luaran - mendenda
- Pengetahuan
- Kompetensi murid
- Kualiti P&P – Galakkan untuk meningkatkan
- Penilaian secara berterusan
- Kefahaman murid dan penggunaan ilmu
No comments:
Post a Comment