Pengurusan Masalah Disiplin Bilik Darjah
- KONSEP
PENGURUSAN MASALAH DISIPLIN BILIK DARJAH
- PERANAN
DAN TINDAKAN GURU SEMASA MENGURUS MASALAH DISIPLIN BILIK DARJAH
- HALANGAN
KEPADA MASALAH DISIPLIN BILIK DARJAH
- INTERVENSI
DALAM MENANGANI MASALAH DISIPLIN
1. KONSEP PENGURUSAN MASALAH DISIPLIN BILIK DARJAH
- Sebarang
bentuk mendisiplinkan murid mestilah ke arah mendatangkan manfaat kepada
murid dan untuk menyedarkannya tentang salah laku yang ditunjukkan.
- Kesalahan-kesalahan
yang dilakukan di dalam bilik darjah secara dasarnya boleh ditangani
melalui teguran non-verbal, mengalihkan tingkah laku atau menukarkan
rentak p&p.
- Kesalahan
yang melibatkan perawakan murid itu sendiri perlu ditangani secara
individu dengan murid tersebut.
- Guru
juga boleh mendapatkan sokongan daripada ibu bapa sebagai salah satu cara
untuk menangani masalah disiplin bilik darjah.
- Kesimpulannya,
guru perlu faham bahawa dendaan atau akibat yang dikenakan hasil daripada
salah laku murid bukanlah semata-mata untuk menghukum mereka sebaliknya
untuk memberi pengajaran kepada mereka.
- Murid
perlu faham mengapa mereka didenda dan mengambil iktibar daripada akibat
yang diterima seterusnya mengubah tingkah laku kepada bentuk yang
diingini.
Kitaran pengurusan disiplin
- Merancang
- merancang corak pengurusan disiplin
berdasarkan situasi disiplin sekolah.
- Menyediakan
pelan pengurusan, struktur organisasi, dan pendekatan yang akan
digunakan
- menyediakan pelan bertindak, menubuhkan
struktur organisasi di peringkat guru dan murid, menentukan pendekatan
yang akan digunakan
- contoh: sistem merit dan demerit, sistem
peringkat kesalahan
- Melaksanakan
dan mengurus
- pelaksanaan akan dibantu oleh Badan Pengawas
Sekolah, PRS, unit kaunseling dan semua guru.
- Mengawasi
dan membuat refleksi
- laporan keberkesanan dan masalah sistem akan
dibentangkan. Refleksi untuk penambahbaikan.
Kitaran Pengurusan Disiplin
|
2. PERANAN DAN TINDAKAN GURU SEMASA MENGURUS MASALAH DISIPLIN BILIK DARJAH
- Tidak
panik dan jangan bertindak melulu.
- Guru mesti bertenang ketika mengambil sesuatu
tindakan.
- Jangan terus menghukum.
- Selidik punca masalah.
- Elakkan
daripada mencabar murid.
- Elakkan bertekak dengan murid dan saling
mencabar.
- Selesaikan masalah secara baik.
- Panggil murid secara individu.
- Elakkan pertelingkahan di hadapan murid lain
(menjatuhkan imej guru)
- Semak
semula cara pengajaran.
- Penggunaan strategi yang berbeza untuk kelas
yang berbeza.
- Guru mesti mengenali dan mengetahui murid
sebelum memilih strategi yang sesuai untuk p&p.
- Jangan
tangani masalah disiplin yang di luar kawal secara bersendirian.
- Sekiranya tidak dapat menyelesaikan masalah
secara sendirian, guru hendaklah merujuk guru lain.
- Jangan selesaikan masalah diluar kepakaran.
- Guru tidak digalakkan melibatkan diri dengan
masalah peribadi murid.
- Berbincang
dengan guru lain yang lebih mahir.
- Menjadikan pengurusan disiplin (yang
berkesan) guru lain sebagai teladan.
- Ambil kira persekitaran dan tingkah laku
murid dalam kelas.
- Ikuti
budaya disiplin sekolah.
- Baca buku peraturan disiplin sekolah dan
berbincang dengan pihak pentadbir sekolah.
- Bina hubungan baik dan sentiasa bekerjasama
dengan unit yang bertanggungjawab menguruskan disiplin sekolah.
- Dapatkan nasihat daripada jawatankuasa disiplin
sekolah.
3. HALANGAN
KEPADA MASALAH DISIPLIN BILIK DARJAH
- Hubungan
ibu bapa
- Punca
- Tidak mendapat kerjasama ibu bapa
- ibu bapa tidak percaya anak mereka melakukan
masalah dalam bilik darjah
- Cara atasi
- Guru perlu mengetahui prosedur tindakan
disiplin dan mempunyai bukti yang kukuh
- Bina perhubungan daripada awal dengan ibu
bapa murid bagi memudahkan guru berkongsi masalah murid dengan ibu bapa
- Pengaruh
Rakan Sebaya
- Punca
- membentuk dinamika kumpulan: kumpulan-kumpulan
kecil yang terbentuk di dalam bilik darjah yang terdiri daripada
beberapa orang murid yang mempunyai nilai dan kecenderungan yang sama
- Nilai dan kepercayaan yang diamalkan oleh
sesuatu dinamika kumpulan akan ditiru dan diikuti oleh rakan dalam
dinamika kumpulan – akan mempengaruhi tingkah laku ahli kumpulan.
- Pembentukan dinamika kumpulan yang mempunyai
nilai-nilai negatif yang menular kepada ramai murid dalam bilik darjah
akan membawa kepada masalah disiplin.
- Cara menangani dinamika kumpulan:
- Melakukan kajian sosiometri untuk mengesan
dinamika kumpulan.
- Menentukan pola persahabatan:
- Bintang – murid popular yang banyak mdpt
pencalonan sebagai rakan baik dan rakan untuk melakukan aktiviti.
- Dyad – dua org murid saling bersahabat.
- Klik – dua atau lebih murid memilih antara
satu sama lain untuk menjadi sahabat-sahabat yang disukai
- Pencilan – murid yang tidak memilih sesiapa
sebagai sahabat dan orang lain juga tidak memilihnya sebagai sahabat
- Singkiran – murid yang menamakan orang lain
sebagai sahabat, tetapi orang lain menamakan dia sebagai sahabat yang
tidak disukai.
- Guru membina hubungan baik dengan murid yang
popular dan diterima ramai.
- Ahli yang berpengaruh dalam dinamika kumpulan
dibentuk dengan nilai positif untuk mempengaruhi rakan lain.
- Guru mempunyai sikap dan nilai yang boleh
diterima oleh mana-mana ahli dalam dinamika kumpulan.
- Bertindak balas dengan adil kepada semua
murid
- dengar masalah, idea dan pendapat murid.
- Keadaan
persekitaran bilik darjah
- Punca
- Susun atur tempat duduk tidak mengambil kira
faktor persahabatan dan dinamika.
- Guru tidak prihatin dengan sikap dan sahsiah
murid.
- Pelan bilik darjah yang kucar-kacir.
- Cara atasi
- Pisahkan dinamika yang mendatangkan masalah.
- Murid yang ada masalah penglihatan dan
rendah ketinggiannya perlu diletakkan di kedudukan yang sesuai.
- Peraturan yang jelas ditampal di tempat yang
sesuai.
- Masalah
perkembangan murid
- Punca
- Murid yang mempunyai masalah perkembangan
fizikal, kognitif, emosi sosial dan kendiri akan menimbulkan masalah
dalam bilik darjah.
- Cara atasi
- Selidik latar belakang murid
- Kaji sejarah akademik.
- Dekati murid untuk tingkatkan keyakinan.
- Letakkan murid dalam kelompok rakan yang
boleh menyeimbangi kekurangan diri.
- Beri peluang raih kejayaan dan perhatian
- Salah
laku yang tidak dijangka
- Punca
- Ketidakstabilan emosi
- Cara atasi
- Murid yang melakukan kesalahan perlu
dipisahkan tempat duduk dengan rakan.
- Guru boleh ambil tindakan berdasarkan
peraturan yang ditetapkan.
- Selepas kelas, guru berbincang dengan murid
berkenaan
4.
INTERVENSI DALAM MENANGANI MASALAH DISIPLIN
- PASTORAL
CARE
- merupakan satu bentuk
bimbingan yang diberikan oleh guru untuk
menjaga kebajikan murid-muridnya.
- bentuk bimbingan ini meliputi
bidang dan isu yang luas seperti kesihatan, sosial, pendidikan
agama dan moral, pengurusan tingkah laku dan sokongan emosi murid.
- Murid diberikan pendidikan
yang menyeluruh serta berfokus kepada pembangunan
diri dan disiplin kendiri.
- Fokus kepada pendekatan berpusatkan murid secara individu, memotivasikan
murid untuk mempunyai inisiatif dan inovasi untuk medapatkan hasil yang
maksimum di dalam aktiviti pembelajaran.
- Penerapan nilai murni merentasi kurikulum.(cth: kem ibadah,kem solat)
- BIMBINGAN
DAN KAUNSELING
- bimbingan merupakan suatu proses
yang dirancang oleh guru-guru untuk membantu murid-muridnya mengetahui
dan menyedari tentang kebolehan dan kelemahan diri serta membantu murid membuat penyesuaian dengan persekitaran.
- kaunseling merupakan satu proses di
mana guru kaunselor membantu murid memahami
dirinya yang sebenar
- Bimbingan dan kaunseling bukanlah satu khidmat atau proses yang berbentuk arahan atau penyelesaian masalah.
- Pembimbing atau kaunselor tidak membuat
keputusan atau menyelesaikan masalah klien.
- Pembimbing atau kaunselor hanya membantu
klien mengenal pasti kekurangan dan kekuatan diri untuk membuat keputusan
sendiri.
- Dalam proses bimbingan, murid akan dibimbing
untuk berubah kepada sikap yang lebih baik dan melengkapkan diri dengan
kemahiran-kemahiran menyelesaikan maslah dan membuat keputusan
- Matlamat Bimbingan dan Kaunseling:
- Mengenal Potensi Murid
- Membina Kemahiran Pengurusan Diri
- Kemahiran Penyelesaian Masalah
- Pengurusan Tingkah Laku
- Memajukan Diri Murid
- Penilaian Kendiri
- Prinsip Bimbingan dan Kaunseling:
- untuk semua murid
- murid perlu sukarela untuk dibimbing
- murid bertanggungjawab terhadap perkembangan
masing-masing
- bimbingan adalah proses pencegahan
- penggunaan kemahiran asas bimbingan
- bantuan menyeluruh
- bersikap terbuka
- Etika bimbingan:
- Menghormati murid dan tiada unsur
diskriminasi
- Guru melayan murid secara adil tanpa mengira perbezaan jantina, budaya bangsa dan agama.
- Sebelum sesi bimbingan, guru perlu menilai diri sendiri.
- Guru perlu menghindari tanggapan yang stereotaip terhadap murid berdasarkan jantina, bangsa atau latar belakang murid.
- Tanggapan negatif mempengaruhi hubungan murid dengan pembimbing. (berlaku ketidakadilan terhadap murid).
- Guru perlu melihat murid sebagai individu yang mempunyai kelebihan dan kelemahan yang tersendiri.
- Kerahsiaan Murid
- Memastikan semua maklumat yang didapati
semasa sesi bimbingan disimpan dan tidak disebarkan.
- Kerahsiaan adalah teras utama membina
kepercayaan antara murid dengan pembimbing.
- Guru pembimbing perlu berhati-hati ketika
berkomunikasi dengan guru lain.
- Semua maklumat murid adalah rahsia dan
hanya boleh dikongsi dengan pihak tertentu dan tujuan tertentu.
- Bertanggungjawab
- Pembimbing perlu sedar tentang
batasan-batasan kepakaran mereka.
- Semasa proses membimbing, guru yang tidak
mempunyai cukup keperluan dan kemahiran perlu merujuk guru lain yang
lebih pakar dan berpengalaman.
- Pembimbing haruslah menambah ilmu sebagai
pembimbing. (sertai kursus perkhidmatan berkaitan pengurusan tingkah laku
dan kemahiran membimbing)
- Kemahiran Membimbing:
- Maksud: kemahiran guru mendampingi dan
membina hubungan dengan murid secara fizikal dan psikologi.
- Kemahiran bimbingan akan mempengaruhi
keberkesanan sesi bimbingan. (kepercayaan murid terhadap pembimbing)
- Asas kemahiran membimbing ada 4 iaitu:
- kemahiran memberikan perhatian
- kemahiran mendengar secara aktif
- kemahiran berempati
- kemahiran menanyakan soalan
- 1. Kemahiran memberikan perhatian:
- Memberi perhatian sepenuhnya kepada murid.
- Perhatian yang diberikan membuatkan murid
rasa selamat, diterima dan dihormati.
- Komponen dalam kemahiran memberikan
perhatian:-
- Kedudukan semasa membimbing
- sebaik-baiknya berhadapan dengan murid.
- Jangan duduk terlalu jauh atau terlalu
rapat.
- Kedudukan atau postur badan
- Guru harus berada dalam keadaan relaks.
- Berpeluk tubuh,bersandar dan menyilang
kaki menunjukkan guru kurang mengambil berat.
- Ekspresi muka
- Menunjukkan sejauh mana guru berminat
terhadap perkara yang disampaikan.
- Gunakan ekspresi muka yang sesuai sebagai
maksud anda memahami dan menghayati perkara yang disampaikan.
- Tentangan mata
- Pastikan tentangan mata dengan murid
sepanjang proses bimbingan
- Renungan mata perlulah lembut dan bukan
tajam.
- Renungan yang dalam dan berlebihan akan
membuatkan murid tidak selesa.
- Bertenang
- Tunjukkan sikap yang tenang dan relaks.
- Sikap tenang menyebabkan murid berasa
selesa.
- 2. Kemahiran mendengar dengan aktif:
- Mendengar bagi mendapatkan maklumat dan
memahami perkara yang cuba disampaikan oleh murid.
- Mesej yang disampaikan sama ada
verbal/nonverbal.
- Mendengar dengan aktif memerlukan
penghayatan dan perhatian.
- Kemahiran ini sukar dikendalikan oleh guru
yang kurang pengalaman.
- Elemen utama semasa mendengar secara aktif:
- Memerhati dan memahami kelakuan non verbal
murid.
- Postur badan, pergerakan, ekspresi muka,
intonasi suara, gerak balas fisiologi. (perlakuan nonverbal)
- Guru boleh memerhatikan perwatakan
fizikal murid. (contoh: tinggi, berat, kekemasan)
- Tingkah laku nonverbal akan meneguhkan
maklumat verbal murid.
- Kadangkala perlakuan nonverbal
bertentangan dengan penyampaian verbal.
- Mendengar dan memahami mesej-mesej verbal
murid.
- Guru pembimbing perlu mendengar
penerangan murid tentang perasaan, perlakuan dan pengalaman mereka.
- Tugas pembimbing adlah untuk membantu
murid memahami dan mengenal pasti masalah yang dialami dengan jelas.
- Mendengar dan memahami murid di dalam
konteks sebenar.
- Masalah murid berkait rapat dengan
konteks atau persekitaran di manakah murid itu berada.
- Guru pembimbing perlu memahami siapakah
murid anda dan bagaimanakah latar belakang sosial mereka.
- Jangan membuat andaian melulu dan membuat
kesimpulan secara umum.
- Mendengar dan membaiki salah tanggapan
murid.
- Setiap murid mempunyai tanggapan dan
persepsi terhadap diri mereka, orang lain dan persekitaran mereka.
- Cara dan persepsi murid ini perlu
difahami.
- Kadangkala persepsi murid terhadap diri
dan persekitaran kurang tepat dan berbeza dengan situasi sebenar.
- Sedarkan murid tentang salah tanggapan
secara perlahan dan tidak terburu-buru.
- 3. Kemahiran berempati
- ROGER (1977) Empati = keupayaan memasuki
dunia murid bagi mengalami dunia murid tersebut seolah-olah situasi
tersebut dialami oleh guru.
- CARKHUFF (1972) Empati = usaha melibatkan
pengalaman orang lain seolah-olah anda sebagai diri orang tersebut.
- Melalui kemahiran ini, guru dapat mengenali
permasalahan utama murid.
- Peringkat-peringkat empati:
- Peringkat 1: Guru mendengar dengan
sensitif perkara yang hendak disampaikan oleh murid.
- Peringkat 2: Memahami situasi yang dialami
oleh murid.
- Peringkat 3: Membantu murid menghubungkait
perasaan sebenar dengan situasi yang dihadapi.
- 4. Kemahiran menanyakan soalan
- Kemukakan soalan yang dapat menggalakkan
murid bercerita.
- Terdiri daripada soalan terbuka (memerlukan
penjelasan lanjut. contoh soalan: apa, bagaimana) dan soalan tertutup
(memberikan jawapan yang khusus. Contoh jawapan: ya atau tidak)
- TEKNIK
MODIFIKASI TINGKAH LAKU
- menggunakan prinsip peneguhan
- tingkah laku dipengaruhi oleh akibat selepas
tingkah laku ditunjukkan
- tingkah laku boleh dibentuk, dikekalkan,
diteguhkan atau dilemahkan berdasarkan akibat yang diberikan
- bertindak berdasarkan kepada tingkah laku
yang diberi ganjaran akan diulang manakala yang tidak diberi ganjaran
dilupus
- peneguhan positif (ganjaran) adalah lebih
berkesan daripada dendaan
- Dalam memberi peneguhan beberapa faktor perlu
diambil kira seperti umur, latar belakang, tingkah laku yang ingin
dibentuk, kedukaran aktiviti dan tahap kemahiran murid akan mempengaruhi
keberkesanan peneguhan
- Peringkat-peringkat peneguhan ialah:
- Bahan makanan
- Barangan
- Token
- Aktiviti
- Keistimewaan
- Pengiktirafan rakan
- Perakuan guru
- Kepuasan kendiri
- sistem modifikasi tingkah laku yang
berstruktur
- sistem kontrak tingkah laku
- suatu kontrak berstruktur yang dibentuk oleh guru dgn seorang murid atau sekumpulan murid.
- sistem token
- sistem token berfungsi apabila token yang didapati ditukar dengan barangan atau aktiviti yang menyeronokkan
No comments:
Post a Comment