CORAK PENGURUSAN BILIK DARJAH YANG BERKESAN
- Bilik darjah merupakan persekitaran yang unik
- Gabungan elemen fizikal, emosi dan sosial
- Bersifat multidimensi-murid menjalankan proses P&P
- Murid mempunyai perbezaan – matlamat , kebolehan, dan personaliti
- Ruang yang bersifat terbuka – Ramai yang boleh menilai aktiviti di dalamnya.
- Strategi berpusatkan murid – Penglibatan murid
- Susunan kelas – Membuka peluang murid
- Penggunaan ICT – Alat bantu mengajar
- Perancangan yang mantap -Pelan
- Peka dengan emosi dan personaliti murid – Bijak mengawal emosi
- Kerjasama
- Kerjasama ahli
- Mengikut Doyle 1986 : Perkara utama ialah mendapatkan kerjasama murid
- Hubungan guru dan murid di bina – Dasar kepercayaan
- Contoh :
- Pemilihan bahan bantu mengajar
- Pemilihan jangkaan prestasi dan tingkah laku sesuai
- Objektif P&P
- Berbincang untuk melihat masalah yang bakal timbul
- Aktiviti /pengurusan yang dirancang –Membantu dan memastikan kelancaran P&P
- Matlamat utama : Mengekalkan persekitaran yang positif , kondusif dan produktif.
- Pengurusan masa
- Mencapai pengurusan bilik darjah
- Menurut Doyle 1983 : murid akan belajar apabila mereka mempraktikkan perkara yang di ajar dan apabila mereka mempunyai kemahiran berfikir yang baik.
- Masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran itu berlaku akan menentukan kualiti pembelajaran.
- Perancangan masa yang baik – memproses maklumat yang diterima , mengekalkan dalam ingatan serta mempraktikkan ilmu
- Peluang pembelajaran
- Peluang pembelajaran perlu di agihkan rata kepada semua murid
- Setiap aktiviti mempunyai peraturan – kadangkala berlaku secara implisit
- Berliner (1983) – Guru dan murid sendiri secara tidak sedar sebenarnya mengikut peraturan-peraturan yang tertentu terhadap aktiviti-aktiviti yang berlainan.
- Guru perlu prihatin dengan masalah dan keperibadian murid.
- Penglibatan murid kurang – peluang pembelajaran terjejas.
- Cara: buka peluang kepada murid
- Pengurusan kendiri
- Membantu murid – Kebolehan mengurus diri
- Kawalan kendiri (self control) – Bertanggungjawab
- Bertanggungjawab – Berdikari & memenuhi keperluan
- Membina sifat pengurusan kendiri
- Murid akan bermotivasi
- Bekerjasama
- Hubungan sosial yang baik
- Memerlukan motivasi intrinsik
- Suasana pembelajaran yang kondusif
- Merancang masa dengan afektif
- Pembelajaran berlaku dengan lancar --> Murid memproses maklumat – ingatan – praktik - aplikasi
- Pengurusan bilik darah berjalan dengan baik
PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG POSITIF
- Murid menjalani proses pembelajaran yang baik – Tenang, seronok,motivasi
- Faktor-faktor yang menjadikan Persekitaran bilik darjah disruptif
- Aktiviti P&P sukar – tidak mempunyai kebolehan & kemampuan
- Bosan – aktiviti terlampau mudah
- Keadaan bilik darjah – Fizikal tidak memberangsangkan
- Sikap guru – terlalu tegas/terlalu lembut
- Mewujudkan persekitaran yang positif
- Rutin dan bilik darjah
- Rutin bilik darjah
- Cara untuk menjalankan aktiviti di dalam bilik darjah
- Peraturan dan prosedur yang jelas
- Meliputi rutin pentadbiran, rutin pergerakan murid, rutin kekemasan bilik darjah, rutin tugasan , cara interaksi dan pergerakan di dalam bilik darjah – berbincang Guru-Murid
- Peraturan
- Jangkaan dan larangan di dalam bilik darjah
- Selaras dengan peraturan sekolah dan jelas – mudah difahami dan diterima
- Ditetapkan ,di tulis dan ditampal
- Contoh peraturan :
- Sopan – salam, terima kasih
- Hormati hak – kebenaran menggunakan barang
- Tolong-menolong – aktiviti
- Patuhi peraturan
- Kerjasama – gerak kerja kumpulan
- Akibat
- Di nyatakan terhadap rutin dan peraturan yang tidak dipatuhi
- Akibat perlu di fikir teliti – menerima positif
- Contoh akibat :
- Menunjukkan rasa kecewa – luahan guru
- Tarik balik keistimewaan
- Dikeluarkan daripada kumpulan
- Menulis refleksi kesalahan
- Penahan
- Hantar ke bilik guru besar
- Hubungi ibu bapa
- Perancangan ruang pembelajaran
- Menarik dan menyokong aktiviti pembelajaran
- Perancangan fizikal ke atas ruang yang terdapat di dalam bilik darjah
- Ruang persendirian
- Ruang kolaborasi
- Ruang alat bantu belajar kondusif
- Poster/kata-kata motivasi
- Melibatkan kedudukan kerusi dan meja
- Pengagihan kedudukan murid – aktif, bising, pasif
- Pergerakan guru menyeluruh – Kelancaran proses pembelajaran
- Susunan kerusi meja tradisional
- Barisan - berdua/seorang
- Kelompok
- Panduan membina ruang
- Kenal pasti ruang
- Tempat penyimpanan alat bantu belajar – senang di ambil dan tersusun
- Bilik darjah bersih , nyaman
- Susunan peralatan – kedudukan Murid-Guru senang melihat
- Pilihan dan fleksibel – kedudukan murid untuk kerja individu/kumpulan
- Penglibatan murid
- Tanggung jawab kepada murid –laksana tugas
- Wujudkan semangat – seronok
- Rancang aktiviti P&P - penglibatan aktif murid , susunan aktiviti yang sistematik dan tersusun (tidak mempunyai peluang untuk melakukan kerja sendiri)
- Panduan :
- Peraturan dan arahan jelas
- Penerangan tugasan – cara pelaksanaan
- Memantau aktiviti/kerja murid – menyeluruh (mengesan kelemahan & kesilapan)
- Maklum balas kepada murid
- Langkah Pencegahan
- Guru sentiasa mengawasi murid dan aktiviti yang berlaku serentak –Keseluruhan kelas
- Murid perlu sedar guru sentiasa mengawasi mereka – Gerak kerja kumpulan
- Murid mempunyai tugasan sepanjang proses P&P
- Guru merancang dan menyelaras aktiviti dengan berkesan – kepelbagaian dalam pengajaran
- Panduan menangani :
- Kontak mata dan dekati – mengingati murid tentang kerja yang harus dilakukan
- Ingatan lisan
- Ingatkan murid tentang rutin dan peraturan yang telah ditetapkan
- Ingatkan kembali prosedur
- Nyatakan kembali rutin/peraturan yang harus diikuti oleh mereka
- Berhenti melakukan
- Beri pilihan
- Komunikasi berkesan
- Mampu menghasilkan iklim pembelajaran yang kondusif
- Komunikasi berkesan berlaku apabila perkara disampaikan oleh guru di fahami dan dilakukan oleh murid
- Berlaku berbagai-bagai cara – lisan , pergerakan , ekspresi tubuh dan muka
- Guru harus menjadi pendengar yang aktif dan berempati – tidak memotong percakapan murid , tidak mengkritik
- Mendengar aktif penting – seluruh deria terlibat
- Komponen semasa mendengar aktif
- Tumpukan perhatian – hindar rangsangan luar
- Perhatikan mesej – lisan dan bukan lisan
- Bezakan mesej – akademik dan bersifat emosi
- Membuat inferens – perasaan murid tanpa terburu
- Kesimpulan : Komunikasi berkesan berlaku apabila penyampai dapat menyampaikan mesej dengan jelas dan difahami oleh penerima
- Suasana demokratik dalam bilik darjah – Tanggungjawab bersama antara guru dan murid
- Guru perlu mengambil tanggungjawab sebagai pendidik dan fasilitator – Guru tahu kebolehan dan minat murid
- Menimbulkan persekitaran saling mempercayai dan saling menghormati – Hubungan terbina
- Guru mesti percaya setiap murid mempunyai kebolehan untuk mencapai kejayaan – adil tanpa prejudis
- Guru menunjukkan contoh dan teladan yang baik – Tingkah laku guru diperhatikan murid
- Jadikan bilik darjah sebagai tempat yang seronok dan selamat untuk murid – ceria , kemas, bersih
- Guru menunjukkan rasa kecintaan dan semangat yang tinggi untuk mengajar dan mendidik murid
- Pembelajaran berasaskan individu – Pencapaian individu
- Semangat kekitaan – Kerjasama dan tanggungjawab
- Komunikasi berkesan
- Peranan penting untuk menentukan kejayaan bilik darjah
- Keberkesanan bilik darjah – Penglibatan murid
- Dua perkara utama dalam membuat perancangan
- Persekitaran pembelajaran – Membangunkan dan mengekalkan bilik darjah
- Komuniti murid yang diingini – cara mendidik dan mengasuh
- Elemen yang perlu dipertimbangkan
- Rancang – Corak pengajaran ,rutin , peraturan
- Susun – Mengikut keutamaan dan kepentingan
- Praktis – Latihan dan keterangan
- Komponen pelan perancangan
- Komponen pengajaran
- Rancang
- Corak komunikasi yang digunakan – autoritik , demokratik/bebas
- Bagaimanakah mengetahui pengetahuan sedia ada murid /kesediaan belajar
- Corak dan strategi yang digunakan
- Bagaimanakah mendapatkan perjalanan pengajaran yang lancar
- Susun
- Setiap perkara dirancang mengikut keutamaan – tetapkan kepentingan
- Praktik
- Terangkan kepada murid-murid rancangan pengajaran anda dan gaya mengajar anda mengikut keutamaan yang telah ditetapkan
- Komponen Pencegahan
- Rancang
- Buat senarai rutin dan peraturan terbaik
- Tetapkan rutin tetap dan boleh bertolak ansur
- Bayangkan senario bagaimana anda akan latih murid menguasai rutin/peraturan tersebut
- Tuliskan langkah bagaimanakah untuk mengaplikasikan rutin tersebut
- Susun
- Rutin dan peraturan mengikut keutamaan
- Praktik
- Jalankan rutin dan peraturan yang telah dirancang
- Tampal rutin dan peraturan yang telah dibincangkan
- Komponen Pembetulan
- Rancang
- Strategi pembetulan yang akan digunakan
- Strategi untuk tingkah laku mengganggu
- Strategi untuk mengawal tingkah laku
- Strategi untuk tingkah laku yang melampau
- Rancang strategi yang ringkas
- Tentukan akibat yang akan dikenakan
- Susun
- Strategi disusun mengikut komponen/kategori salah laku
- Praktik
- Bincangkan strategi dan akibat yang akan digunakan
- Murid mendapat mesej jelas – modifikasi tingkah laku
- Komponen Persekitaran fizikal
- Rancang
- Susun atur meja – Menyokong pembelajaran P&P
- Pelan susunan fleksibel – panduan diberikan
- Ruang – cara melibatkan murid
- Elemen kebersihan , keselamatan, udara dan cahaya
- Susun
- Perancangan memerlukan tindakan segera
- Perancangan yang ditetapkan guru dan perbincangan murid
- Praktik
- Perkenalkan susun atur kedudukan murid
- Tunjukkan cara penggunaan ruang
- Demonstrasi – penjagaan ruang yang betul
SLIDE PRESENTATION
No comments:
Post a Comment