Konsep Disiplin Bilik Darjah
- Perkataan disiplin berasal daripada perkataan Latin disciplina yang bermaksud mengajar.
- Disiplin merupakan satu set peraturan yang dikenakan kepada murid untuk mengawal dan mendapatkan tingkah laku yang baik.
- Disiplin juga bermaksud kesanggupan seseorang bekerja atau membuat sesuatu dengan tertib, menghormati hak individu lain, mengamalkan tingkah laku yang baik, hormat-menghormati, tolong-menolong dan sentiasa berusaha membaiki keadaan sedia ada menerusi usaha yang membina.
- Modifikasi tingkah laku ialah suatu pendekatan yang bersistematik untuk mengubah tingkah laku melalui aplikasi pelaziman.
- Beliau menggunakan prinsip peneguhan yang menggunakan elemen-elemen luaran untuk meningkatkan tingkah laku yang diingini.
- Terdapat 2 jenis peneguhan:
- Peneguhan positif seperti hadiah, pujian, markah merit dan sebagainya. Ia bertujuan untuk meningkatkan tingkah laku murid yang diingini.
- Peneguhan negatif seperti majalah, komik dikeluarkan supaya murid kembali menunjukkan tingkah laku yang yang diingini.
- Berperanan untuk mengekalkan atau meningkatkan tingkah laku.
- Contoh : komen yg membina, ganjaran dalam pelbagai bentuk.
- Cara-cara Menggalakkan Tingkahlaku Positif:
- Pujian dapat memperbaiki tingkahlaku pelajar
- Berikan pujian secara sistematik, cermat, betul, efektif & ikhlas.
- Beri peluang kepada pelajar untuk jelaskan masalah yang dihadapi mereka dan cara yang mereka gunakan untuk menyelesaikannya.
- Beri pujian bagi peningkatan dalam pencapaian seseorang pelajar berdasarkan kemampuannya.
- Menyoal degan soalan yang relevan dan dengar jawapan.
- Keadaan apabila murid bertingkah laku wajar dan boleh diterima, dia tidak akan didenda.
- Cara-cara menggalakkan tingkah laku negatif:
- Murid-murid berada dalam keadaan tidak menyenangkan (mereka dilepaskan daripada keadaan itu apabila tingkahlaku berubah)
- Contoh : Guru tidak membenarkan murid-murid rehat selagi murid-murid tidak duduk diam atau beratur.
- Peneguhan diberi dengan cara keluarkan sesuatu yang kurang menyenangkan apabila tingkah laku yang dikehendaki dilakukan.
- Skinner berpendapat bahawa denda hanya akan berkesan pada jangka masa singkat.
- Kemudian, tingkah laku negatif akan berulang dan jika berterusan pelajar akan membenci subjek.
- Peneguhan senang digunakan.
- Mendapat hasil yang pantas.
- Guru dan murid berpuas hati dengan perubahan tingkah laku yang diingini melalui ganjaran.
- Kesannya tidak kekal lama.
- Murid mungkin tidak akan menunjukkan tingkah laku yang diingini apabila tiada ganjaran yang ditawarkan.
- Motif murid bertukar kepada mendapat ganjaran daripada unsur memperoleh pembelajaran. Murid lebih teruja mendapatkan hadiah atau pujian berbanding memperoleh ilmu/mempamerkan tingkah laku yang baik.
No comments:
Post a Comment