Pages

Tuesday 7 May 2013

HUBUNGAN GURU-MURID

HUBUNGAN GURU-MURID

PENGENALAN
  • Aspek penting:
    • Persekitaran pembelajaran yang kondusif 
  • Membina hubungan tidak mudah 
    • Ada peraturan 
    • Hormat dan mesra 
  • Kesimpulan: menentukan pencapaian persekitaran pembelajaran yang kondusif berdasarkan hubungan
KEPENTINGAN MEMBINA HUBUNGAN GURU-MURID
  • Keupayaan guru
    • Mewujudkan persekitaran yang kondusif 
  • Komunikasi antara guru dan murid 
  • Guru yang memahami latar belakang budaya 
  • Hormat:
    • guru kepada murid dan sebaliknya
  • Persekitaran dan suasana belajar yang kondusif 
  • Keseronokan:
    • Perkongsian perasaan


Kebaikan kepada guru
Kebaikan kepada murid
Meningkatkan motivasi dan melancarkan P&P
Tingkatkan minat belajar dan demokratik
Kawalan kelas lebih berkesan
Memberi kerjasama dengan guru
Penglibatan murid yang aktif
Meningkatkan pencapaian akademik yang sesuai
Imej dan keyakinan meningkat
Bermotivasi untuk belajar
 
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI HUBUNGAN GURU-MURID
  • Penerimaan tanpa syarat
    • Sikap menerima dengan mesra 
    • menghormati guru dan murid sebagai individu 
  • Empati Keupayaan guru untuk memahami perasaan murid-muridnya 
  • Ketulenan dan kongruen
    • Jujur dan tidak jahat dalam perhubungan interpersonal 
    • Dirinya sebenar dan tidak berpura-pura 
  • Kehadiran guru
    • Memperkukuhkan kepercayaan murid 
  • Kesegeraan guru
    • Meningkatkan kedekatan hubungan
    • mengurangkan jarak fizikal dan psikologikal guru-murid
  • Komunikasi guru-murid
    • Meningkatkan kualiti pembelajaran
  • Penampilan dan bahasa badan guru
  • Tingkah laku guru 
  • Menunjukkan teladan baik 
  • Persekitaran pembelajaran dalam bilik darjah 
STRATEGI MEMBINA HUBUNGAN POSITIF GURU-MURID
  • Bertindak selaku ketua pegawai eksekutif (CEO) 
    • Menghormati dan mematuhi guru 
  • Menerima keindividualan murid 
    • Menerima murid seadanya 
  • Wujudkan komuniti di dalam bilik darjah 
    • Bantu mengenali rakan 
    • Bentuk aktiviti(tujuan sosialisasi)
  • Peluang untuk mengenali guru 
    • Mengemukakan soalan yang jawapannya boleh dikongsi 
  • Ingat nama kesemua murid dalam kelas dalam tempoh 48 jam
    • Nama panggilan 
  • Perhatikan dan perbaiki elemen komunikasi bukan lisan
    • Bahasa badan, nada dan intonasi suara, dan mimik wajah dapat menyampaikan mesej
  • Layan semua murid dengan hormat sepanjang waktu
    • Mengawal perasaan marah, stress dan tekanan 
Kesimpulannya : Perhubungan yang positif mempunyai kekuatan untuk membebaskan potensi yang belum dimanfaatkan pada diri murid


KESAN MEMBINA HUBUNGAN POSITIF GURU-MURID
  • Meningkatkan motivasi 
  • Mudahkan kawalan murid 
  • Aktiviti Pembelajaran dan Pengajaran (P&P) lebih efektif 
  • Murid lebih bermotivasi
PANDUAN TENTANG HUBUNGAN POSITIF GURU-MURID
  • Tentukan Bahasa 
  • Sifat hormat-menghormati 
  • Layan murid 
  • Faham murid 
  • Senyum dan berbual mesra
DINAMIKA BILIK DARJAH
  • Pengenalan 
    • Bilik darjah yang sentiasa aktif dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran 
    • sesuatu kumpulan rakan sebaya berupaya mengerakkan ahili-ahlinya bertindak mengikut matlamat yang sama
  • Pembelajaran berpusatkan murid 
    • Berfokus kepada keperluan , kebolehan , minat , serta gaya pembelajaran murid sedangkan guru berperanan sebagai fasilitator pembelajaran
  • Kaedah yang digunakan : 
    • Kajian Kes : Bekerjasama untuk menganalisis “kes” tentang sesuatu keadaan/masalah untuk diselesaikan 
    • Pembelajaran koperatif : Sekumpulan kecil murid heterogeneous yang akan bekerjasama dalam kumpulan untuk menyelesaikan sesuatu masalah/tugasan 
    • Kaedah perbincangan kumpulan : Meningkatkan kemahiran berfikir serta kemahiran interpersonal 
    • Kaedah inkuiri -penemuan : Menggunakan pengetahuan sedia ada dan pengalaman mereka untuk mencari penemuan-penemuan baharu 
    • Kaedah pengurusan grafik : Peta ,gambar rajah dan jadual 
    • Kaedah penulisan jurnal : Berfikir secara reflektif
  • Pembentukan dinamika kumpulan:
    • Ciri 
    • Nilai 
    • Tingkah laku 
    • Minat yang sama 
    • Berkongsi matlamat yang sama
  • Faktor-faktor yang membentuk dinamika kumpulan
    • Jantina 
    • Agama/bangsa
    • Status sosioekonomi
  • Peranan guru dalam dinamika kumpulan:
    • Kenalpasti bentuk dinamika 
    • Perhatian kepada murid yang tersingkir 
    • Gunakan kuasa penularan 
    • Bimbing kumpulan membentuk ciri-ciri yang diingini 
    • Guru sebagai ketua dinamika bilik darjah

AMALAN BUDAYA PENYAYANG
  • Ahli-ahli dalam sesebuah komuniti mengutamakan kebajikan ahli-ahlinya,bersikap dan berkomunikasi secara terbuka antara satu sama lain dan jujur semasa berhungung (Larrive,2005)
  • Ciri dalam menerapkan budaya penyayang di dalam bilik darjah:
    • Hormat 
    • Autentik 
    • Ingatan 
    • Integriti emosi
  • Strategi untuk mengamalkan budaya penyayang:
    • Menyerapkan sifat mengambil berat 
    • Membina semangat kekitaan dan kepunyaan 
    • Guru mengamalkan ciri-ciri penyayang dan menjadi model kepada murid 
    •  Komited dengan usaha yang berterusan


     
    nota tambahan:

No comments:

Post a Comment

Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips