Pages

Tuesday 7 May 2013

BANDING BEZA MODEL DISIPLIN



SKINNER (Peneguhan & Pembentukan)
ASERTIF CANTERS (Sikap guru)
DREIKURS (Golongan bermasalah)
KOUNIN (Pengurusan Kelompok)
WILLIAM GLASSER (Terapi Realiti)
1) Peneguhan - Gerak balas yang memungkinkan kebarangkalian berlakunya tindakan yang dikehendaki.
2) +ve: ganjaran laksana tindakan.
Cth: hadiah/senyuman/pujian.
3) -ve: tindakan elak perkara tak diingini. Cth: cubit jika tak siap kerja.
1) Diasaskan oleh Lee Canters & Marlene.
2) Menyatakan bahawa guru berlu bersikap positif
(berterus terang).
3) Guru tegas mengawal kelas/ tidak menunjukkan
kelemahan. (tak berperikemanusiaan)
1) Diasaskan oleh Rudolph Dreikurs.
2) Menyatakan bahawa disiplin bukan hukuman sebaliknya kawalan diri.
3) Guru membimbing dengan set yang diingini.
4) Dreikurs tidak percaya hukuman, paksaan, dendaan dalam tangani masalah tingkah laku. 
5) Percaya kepada kesan natural/ akibat/ galakan/ pertimbangan logikal dapat mendidik pelajar.
1) Diasaskan oleh Jacob Kounin
2) Model ini hubung kait dengan pengurusan efektif dan pengajaran efektif.
1) Diasaskan oleh William Glasser.
2) Konsepnya : individu tingkah laku tidak diingini tidak perlu pembelaan, tetapi harus belajar untuk berkelakuan yang boleh diterima dan produktif.
1) Aplikasi Peneguhan +ve:
*(Token Ekonomi)
Pelekat ganjaran/ diletak di tempat yang jelas dilihat.
*(Reverse psikologi)
Guru minta lakukan sesuatu yang tak diingini.
Cth: Saya tak sangka kamu dapat siapkan kerja ini
dalam tempoh 5 minit.
1) Disiplin asertif?
*Guru menggunakan bahasa yang tegas/ verbal
*Teknik ‘broken record’/ tidak menjerit/ tak marah/ mengulang mesej dengan tenang bila berlaku pertikaian.
*Menggunakan bahasa tubuh/ memek muka/ membesarkan mata/ unverbal.
1) Mengapa?
Individu melanggar disiplin/ salah laku sbb merasakan peraturan berat sebelah/ mengehendaki sesuatu.
2) 4 punca salah laku:
(i)Dapat perhatian
(ii)Kuasa kawal
(iii)Ketidakupayaan
(iv)Membalas dendam.
1) Menekan organisasi dan perancangan adalah kunci kepada pengurusan bilik darjah yang baik.
2) Haruslah seiring dengan tindakan yang proaktif guru dan penglibatan aktif murid.
1) Menekan setiap individu perlu memenuhi keperluan dan kehendak sendiri tanpa ganggu atau menjangkaui keperluan dan kehendak individu lain.
1) Pembentukan/ shaping:
*Kukuhkan perbuatan dengan pengulangan/ latih tubi/ penjadualan.
1) Langkah laksana disiplin asertif?
      i. Kenal murid yang menjadi halangan pelaksanaan disiplin assertif/ latar belakang.
     ii. Amalkan respon assertif.
-bukan asertif- pendidik yg pasif/ tak pertahan hak.
-pendidik bermusuh-jerit/ ugut/ sindir.
-asertif- Desak dengan tenang/ didikan terkawal.
    iii. Letakkan had/ apa yang dikehendaki.
    iv. Laksanakan dengan tegas/ cara +ve.
1) Cara menangani?
  (Guru) marah/ gusar = (Murid)
perhatian.
  Ancam/ diugut = tunjuk kuasa.
  Disakiti = balas dendam.
• Tak terdaya = Ketidakupayaan guru.
1) Ada 5 faktor 
  i. Dalam jangkauan (withitness) 
 ii. Serentak (overlapping)
iii. Pergerakan (momentum)
iv. Kelancaran (smoothness) 
 v. Kepekaan kumpulan (group alerting)
1) Faktor yang menjadi asas dalam teori Glasser:
 i.Berfokus kepada semasa bagi elakkan bincang    perkara lalu. 
ii.Galakkan individu untuk hakimi diri mereka sendiri dengan pertanyaan. 
iii.Perancangan spesifik bagi bantu melaksanakan dan menilai kemajuan diri.
Contoh tindakan:
  Murid datang lewat ke kelas
  Hukuman: Mencuci  tandas
• Akibat logikal: Tidak dapat masuk ke kelas.
  Murid menconteng dinding
  Hukuman: Denda balik lambat
  Akibat logikal: Murid perlu membersihkan dinding yang diconteng.
Aplikasinya :
1. Guru peka dengan keadaan dalam bilik
darjah dan memerhati masalah yang berlaku di kalangan murid. 
2. Keupayaan guru tangani masalah di dalam dan luar bilik darjah yang ganggu sesi PnP semasa.
3. Guru mesti buat persediaan supaya proses PnP lancar
4. Guru tidak ganggu murid semasa laku aktiviti tetapi bantu secara individu yang bermasalah. 
5. Terangkan masalah jika pelajar tidak faham tanpa perasaan marah dan menyakitkan hati dan terus kembali pengajaran dengan cepat.
6. Meninjau hasil kerja murid.
7. Minta murid bagi respons terhadap sesuatu perkara.
Aplikasinya : 
1. Pelajar dilihat sebagai berpotensi bknnya perosak.
2. Guru yakinkan pelajar bagi tambah kualiti hidup.
3. Guru sediakan suasana belajar yang menyeronokkan.
4. Guru wujudkan hubungan baik dengan pelajar bantu mereka bertanggungjawab terhadap diri mereka sendiri.

No comments:

Post a Comment

Animated Social Gadget - Blogger And Wordpress Tips